Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Senna – το πνεύμα της ταχύτητας


Την πρώτη φορά που έπεσε στα χέρια μου βιβλίο του Βασίλη Τσακίρογλου ήταν το 2006, όταν παρουσιάστηκε ο 1ος τόμος του «Α deus», μια μνημειώδης βιογραφία (και όχι μόνο) για τον αστέρα της Formula 1 Ayrton Senna, έργο που ολοκληρώθηκε δυό χρόνια μετά, με τον 2ο τόμο. Τώρα, 20 χρόνια μετά το μοιραίο δυστύχημα του Παγκόσμιου πρωταθλητή, ο Τσακίρογλου επανέρχεται με το βιβλίο «Senna: το πνεύμα της ταχύτητας», που ασχολείται κυρίως με τον ψυχικό κόσμο του Βραζιλιάνου οδηγού. Το γιατί της νέας έκδοσης αφορά τον ίδιο τον συγγραφέα, που δηλώνει ανήμπορος να αποδεχτεί τον θάνατο του σπουδαίου οδηγού. Δεν μπορω να γνωρίζω κατι περισσότερο πέρα απο αυτό, αλλά αντιλαμβάνομαι απόλυτα την εμμονή που τον κατατρώει, μιας που ταλαιπωρούμαι απο την ίδια. Θα προσπαθήσω να ρίξω λίγο φως στην οπτική μου.
Έχω την αίσθηση πως, κάποιοι άνθρωποι έρχονται στον κόσμο απλά και μόνο για να υπηρετήσουν τον στόχο τους, να φέρουν εις πέρας την αποστολή τους – με όποιο τίμημα. Αυτή η ιδιαιτερότητα, αυτομάτως, τους θέτει έξω από την καθημερινότητα. Μοιάζουν πως ανήκουν στον κόσμο αυτό, αλλά ίπτανται σε άλλους. Άλλωστε, ο ίδιος ο Senna ήταν αυτός που περιέγραψε πως είδε τον Θεό την στιγμή που τερμάτιζε νικητής στην πίστα της Σουζούκα στην Ιαπωνία, ή ότι έβλεπε από ψηλά το αυτοκίνητο του να κινείται στους στενούς δρόμους του Μονακό… Λογικός, ή τρελός λοιπόν;
«Λογικός» άνθρωπος, με την καθημερινή χρήση της λέξης, σίγουρα δεν ήτανε. Όταν έδινε όλο του το είναι σε δοκιμές, αγώνες, τεχνικές αναλύσεις, από τα 8 του και μετά, την στιγμή που οι συνομήλικοι (ή και μεγαλύτεροι του), ήτανε ακόμη «παιδιά», ή ζούσανε εφηβικούς έρωτες, τότε, ναι, ομολογώ πως δεν ήτανε «λογικός». Είχε μια τρέλα, ένα πάθος, που, ίσως και να έμεινε τελικά ανολοκλήρωτο. Λες και να γνώριζε, πως ο χρόνος του είναι περιορισμένος…
Το όνομα του Senna το θυμάμαι από τα 8 – 9 μου χρόνια. Δεν θυμάμαι, εάν τότε έβλεπε F1 η Ελλάδα μέσω τηλεόρασης, αλλά τις λέξεις Senna, Prost, Lauda, τις γνώριζα. Λίγα χρόνια αργότερα, έπεσε στα χέρια μου το τεύχος 8 του Auto motor und Sport (Μάιος ‘92), το πρώτο μου περιοδικό ειδικού τύπου, και το πρώτο μου περιοδικό γενικότερα. Από εκείνη την στιγμή και μετά, φούντωσε μέσα μου η φλόγα, το πάθος για την αυτοκίνηση και την κορωνίδα αυτής, την F1. Μέσα από κείμενα δημοσιογράφων, (ξεχωρίζω τον αξέχαστο Τ. Λαζάκι, λάτρη του Senna), άρχιζα να ανακαλύπτω έναν οδηγό, που κέρδιζε σχεδόν παντού, που μαχόταν μέχρις εσχάτων για την νίκη – με ότι αυτοκίνητο και αν οδηγούσε. Θυμάμαι αμυδρά της μεταδόσεις της ΕΤ2, και του ΑΝΤ1 αργότερα. Άρχιζε, σιγά – σιγά, να με μαγνητίζει ο οδηγός με το άσπρο – κόκκινο μονοθέσιο και με το κίτρινο κράνος. Μου ενέπνεε μια σιγουριά: πως ήτανε εκεί, πως πάλευε για την νίκη και πως στο τέλος θα τα κατάφερνε – και όλα αυτά για μένα που αγωνιούσα μαζί του μπροστά στην τηλεόραση. Άρχιζε να χτίζεται μέσα μου ο μύθος του πλέον αποτελεσματικού οδηγού, και, τι ειρωνεία, του άτρωτου. Όταν έβγαινε αλώβητος μετά από κάθε ατύχημα, ασυναίσθητα, τον έχρισα «αθάνατο». Και το συναίσθημα αυτό, το ενίσχυε και ο ίδιος, με την αγάπη του προς τον Θεό.
Στο σημείο αυτό, χρωστώ μια εξήγηση: η απόλυτη προσήλωση ενός ανθρώπου σε έναν σκοπό, προσωπικά με μαγεύει. Ο Senna, το είχε καταφέρει αυτό, μαζί με άλλους δυο – τρεις ανθρώπους, που «συνάντησα» στη ζωή μου. Δεν ξέρω αν είναι σύμπτωση, αλλά οι συγκεκριμένες περιπτώσεις ανθρώπων, είχανε κοινά στοιχεία: προχωρούσανε πάντοτε μονόπατα για να φτάσουνε στο τέρμα, γιατί έτσι πρόσταζε το μέσα τους. Όλοι τους, είχανε μια «ειδική» σχέση με τον Θεό. Οι γύρω τους, τους είχανε για ικανούς μεν, αλλά συνάμα και για «τρελούς», για υπερόπτες. Ακόμη, είχανε κοινό τέλος: κανείς τους, δεν έφυγε από τον μάταιο τούτο κόσμο «σε βαθιά γεράματα». Το νήμα της ζωή τους, κόπηκε εντελώς ξαφνικά και άδοξα. Και, (ξανά σύμπτωση;) είχανε κατηγορηθεί για ομοφυλοφιλικές σχέσεις. Για παράδειγμα, ο T.E. Lawrence (κατά κόσμον…  «Λώρενς της Αραβίας») είναι μια προσωπικότητα με τα ιδια χαρακτηριστικά που με γοητεύει το ίδιο.
Συγκρίνοντας τα παραπάνω, κατέληξα σε ένα «συμπέρασμα»: πως, αυτό το πάθος, που κυριεύει τέτοιους ανθρώπους, είναι για τους ίδιους δίκοπο μαχαίρι. Από τη μια, τους στέλνει στα ουράνια. Τους κάνει θεούς στα μάτια του κόσμου. Τους ανταμείβει πλούσια – ηθικά και υλικά. Από την άλλη όμως, τους αφανίζει. Τους βλέπω να ψάχνουν αγωνιωδώς την απομόνωση, να πασχίζουν να προστατεύσουν την ιδιωτική τους ζωή. Καταφέρνουν έτσι να διατηρήσουν την προσοχή τους σε αυτό που τόσο αγαπούν. Η φήμη είναι αρρώστια; Έτσι φαίνεται, ειδικά για αυτούς τους ανθρώπους που έχουν αφιερωθεί ολοκληρωτικά σε κάτι. Τους τρώει τα σώψυχα τους, για τον υπέρτατο στόχο. Και έτσι, τους αφανίζει.
Επιστρέφοντας στον Senna, οφείλω να πω πως, έγινε – για εμένα – σημείο αναφοράς ως οδηγός. Χωρίς να αγγίζω το 1/1.000.000 των οδηγικών του δυνατοτήτων, έμαθα πως, δεν οδηγώ ούτε για ένα μέτρο εάν δεν φορέσω ζώνη ασφαλείας. Έμαθα να σέβομαι το αυτοκίνητο, χωρίς να το φοβάμαι. Ως άνθρωπος, με εκφράζει για την ιδιαίτερη σχέση του με τον Θεό. Συγκινούμαι από την τελειομανία του. Νομίζω πως, μου κόλλησε αυτό το μικρόβιο, γιατί με το ίδιο πάθος δουλεύω για την μουσική. Με την ίδια μανία, μελετάω, ξανά και ξανά, για ώρες, πάνω στην κιθάρα. Για τους απ’ έξω, που με ακούνε, φαντάζω «διαφορετικός», «τρελαμένος». Και τότε, κατανοώ τα πάντα. Με συντάραξε ο χαμός του.
Η αποδοχή του θανάτου του παραμένει ακόμη μετέωρη μέσα μου. Όπως ανέφερα και παραπάνω, ο Senna μου έδωσε την αίσθηση του άτρωτου. Του οδηγού, που δεν θα πάθαινε ποτέ τίποτα μέσα στο μονοθέσιο του, γιατί πολύ απλά, δάμαζε το κάθε του αυτοκίνητο. Γιατί ήτανε υπεράνω όλων. Όποτε είχε κάποιο ατύχημα, πάντοτε έβγαινε από το αυτοκίνητο του ασφαλής. Πώς θα μπορούσα να δεχτώ λοιπόν τον θάνατο του; Άφησε πολλές αναμνήσεις: μεγάλες στιγμές οδηγικής μαεστρίας. Πείσμα, πάθος, ταχύτητα. Για μένα, ήταν και είναι ο «Ένας». Με όλα του τα καλά, αλλά και τα κακά, γιατί υπάρχουν και αυτά. Αλλά χωρίς αυτά, θα ήτανε ένας απλός οδηγός «σειράς».

Πρώτη δημοσίευση: BOOKLOVER’S BLOG / Books.gr by Eleftheroudakis

Σχόλια

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των άρθρων από άλλες ιστοσελίδες, δίχως την άδεια του συντάκτη.

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αντώνης Βαρδής - μουσική γεωγραφία

Με τον όρο "Μουσική γεωγραφία", σημαίνει πως επιχειρείται να χαρτογραφηθεί η μουσική υπόσταση ενός καλλιτέχνη μουσικού και, ει δυνατόν, να οριστούν τα πέρατα της δημιουργικότητάς του. Δεν γνωρίζω αν κατάφερα να βρω τις σωστές συντεταγμένες. Άλλωστε, οι απόπειρες αυτές, κρύβουν μια υποκειμενικότητα που, ενίοτε, βρίσκεται (ή κινδυνεύει να βρεθεί) εκτός εποχής. Αλλά πάλι, αν κάτι χαρακτηρίζει τα έργα στις εποχές, είναι αυτό: η ανακολουθία με τον τρέχοντα καιρό τους. Το μόνο, θαρρώ, που είναι διακριτό, είναι το γνήσιο του κινήτρου. Και για τον Αντώνη Βαρδή, το ερέθισμα είναι πάντοτε ειλικρινές. Υπάρχουν περιπτώσεις ανθρώπων που «γράφουν» στη μνήμη μας με έναν ανεξήγητο τρόπο. Στο γιατί αυτής της διαδικασίας, η επίκληση του  αυθόρμητου συναισθηματισμού  ως απάντηση, θα μπορούσε να τερματίσει μονομιάς τη συζήτηση. Στα δικά μου μέτρα όμως, θαρρώ πως αυτή η προσέγγιση είναι πολύ πρόχειρη και επιφανειακή, κυρίως γιατί αγνοεί την ύπαρξη κάποιων διακριτών επιπέδων αυτού του συναισθηματι...

Γιώργος Νταλάρας: Πρώτα μουσικός

Φωτό από τις πρόβες για το αφιέρωμα στον Απ. Καλδάρα- Νάουσα, 5/9/12   Η πρώτη φορά που συνάντησα από κοντά τον  Γιώργο Νταλάρα , ήταν το  2004  στη Θεσσαλονίκη , στα παρασκήνια των... αφιερωματικών του παραστάσεων για τον  Β .  Τσιτσάνη . Περίμενα υπομονετικά τη σειρά μου, καθώς υπήρχαν πολλοί μπροστά μου που ήθελαν να του μιλήσουν. Όσο περνούσε η ώρα, μπορούσα να διακρίνω τους διαλόγους. Οι περισσότεροι, τον επαινούσαν για την φωνή του και την αποδοτικότητα της, εκφράζοντας πλήθος εγκωμίων, φέρνοντάς τον έτσι σε αμηχανία. Όταν ήρθε η σειρά μου, του έδωσα να μου υπογράψει το πρόγραμμα των παραστάσεων. Τότε, του είπα κάτι σχετικό με την  κιθάρα του . Εξεπλάγη και με ρώτησε αν είμαι μουσικός. Του ανέφερα πως είμαι  κιθαρίστας . Έδειξε ενδιαφέρον και ξεκίνησε μια σύντομη συζήτηση περί μουσικών οργάνων, που κατέληξε στην προτροπή «συνέχισε ...

Γιώργος Νταλάρας: Ανάγνωσμα κιθαριστικής πορείας - μια μισοτελειωμένη καταγραφή.

       Η ακόλουθη απόπειρα, αποτελεί το αποτέλεσμα της θέλησης μου να καταγραφεί μια ακολουθία αναμνήσεων, που αφορά το μουσικό κόσμο ενός μουσικού. Το ερώτημα «με τι κιθάρες παίζει ο Νταλάρας;»  μπορεί να απαντηθεί αρκετά ικανοποιητικά, αν θεωρηθεί πως, ό,τι μας έχει δείξει όλα αυτά τα χρόνια σε φωτογραφικά ή τηλεοπτικά στιγμιότυπα, αποτελεί ένα μεγάλο μέρος της πλούσιας συλλογής του. Θα μπορούσα να αναλωθώ σε εικασίες ή σε φήμες, για να φορτώσω και άλλα μοντέλα στη συλλογή του, τα οποία, για διάφορους λόγους, απέφυγε να μας δείξει. Για παράδειγμα, μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν για το αν μια κιθάρα που βρίσκεται πίσω του καθώς παίζει σε ένα στούντιο είναι δική του ή αν εμφανιζόμενος κάπου έκτακτα με ένα άγνωστο, για εμένα, όργανο, αποτελεί προϊόν δικής του συλλογής.       Αν λοιπόν το ερώτημα «με τι κιθάρες παίζει» μπορεί να απαντηθεί με μεγάλη ασφάλεια,  το ερώτημα «πόσες κιθάρες έχει;» δε μπορεί να απαντηθεί με την ίδια σιγου...
Θανάσης Γιώγλου - Σταύρος Κουγιουμτζής: Άσε με πάλι να σου πω Οι μικρές πολιτείες του Σταύρου Κουγιουμτζή, μέσα από τα μάτια (και την ψυχή) του Θανάση Γιώγλου.     Πάει καιρός (και την εποχή του blog του Ελευθερουδάκη) από τότε που έγραψα για τελευταία φορά για κάποιο βιβλίο. Αφορμή για να σπάσω αυτό το αρνητικό σερί,ή ταν η παρουσίαση, πριν από λίγες ημέρες στη Θεσσαλονίκη, του βιβλίου του Θανάση Γιώγλου «Σταύρος Κουγιουμτζής – Άσε με πάλι να σου πω», που αναφέρεται στον βίο και το έργο του Σταύρου Κουγιουμτζή. Πρόκειται για μια καταγραφή που ο χαρακτηρισμός «πλήρης» ίσως να φαντάζει και ελλιπής. Θα τολμούσα να πω πως όποιος διαθέτει το βιβλίο, είναι σαν να έχει στα χέρια του ολόκληρο το έργο του συνθέτη. Και αυτό είναι μια αρχή για εκείνον που ενδιαφέρεται να ανακαλύψει την πορεία του Κουγιουμτζή στα χρόνια. Το παρόν κείμενο φυσικά και δεν αποσκοπεί στο να προμοτάρει το βιβλίο του φίλου Θανάση, γιατί, πολύ απλά… δε μπορεί: πρώτον γιατί το αναγνωστικό κοινό αυτής της συ...

Live at the Acropolis - «για τους Θεούς»

«Αν η θέληση σου, σου προτάσσει ένα δρόμο, ενώ ο κόσμος ακολουθεί τον αντίθετο, τότε ακολούθησε το δρόμο που επιθυμείς. Δεν χρειάζεται να ακολουθείς το σωρό, δεν χρειάζεται να υποκύψεις στις ορέξεις του». Με αυτά τα πατρικά διδάγματα ο  Yanni   πορεύτηκε στη ζωή. Πεισματικά, έβαλε το κεφάλι κάτω και δούλεψε, κατακτώντας την υψηλότερη για αυτόν κορυφή. Μια κορυφή που, μπορεί για τον ίδιο να σήμαινε το τέλος ενός επίπονου δρόμου, σηματοδοτούσε όμως την αρχή μιας νέας και ακόμη συναρπαστικότερης πορείας.  Η ιδέα      Για τον  Yanni , το δικό του όνειρο ζωής, ήταν το να παίξει στο Ηρώδειο. Η αίγλη του θεάτρου, ο Παρθενώνας, που μοιάζει να κρέμεται στην άκρη του Ιερού βράχου και η ιστορία του χώρου, καθιστούν την παρουσία στο ιστορικό Ωδείο μια αξεπέραστη εμπειρία. Μορφές παγκόσμιου βεληνεκούς έχουν σταθεί στο Ηρώδειο:  Fairuz ,  Sinatra ,  Karajan, Κάλλας, για να μην αναφερθούμε και στους εγχώριους καλλιτέχνες . Η χρήση του χώρου αποτελεί έν...

Γιώργος Νταλάρας - Ο τραγουδιστής

επί σκηνής... (φωτό Γιάννη Βελισσαρίδη, πηγή: https://www.georgedalaras.com/photoalbum/on-stage/  ) Προσπαθώντας να τακτοποιήσω μέσα μου το φαινόμενο που λέγεται Νταλάρας, είχα αποπειραθεί το 2013, μέσω ενός άρθρου που δημοσιεύτηκε στο   Ogdoo . gr   (περισσότερα εδώ:  Ogdoo.gr  )  να αποκρυπτογραφήσω τις ορίζουσες που διέβλεπα στην καλλιτεχνική του υπόσταση και πορεία. Στο κείμενο επικεντρώθηκα στη μουσική του ιδιότητα, ισχυριζόμενος πως πρώτα και πάνω από όλα είναι μουσικός. Για να καταλήξω σε αυτό το συμπέρασμα, είχα προηγουμένως αναλωθεί, επί μακρόν είναι η αλήθεια, σε επαναληπτικές ακροάσεις του υλικού του: στο σπίτι, στο αυτοκίνητο, στα ακουστικά του τηλεφώνου μου – ακροάσεις πιο εξαντλητικές, αφού η κάθε επανάληψη εστίαζε και σε διαφορετική πτυχή: στο τραγούδισμα, στην ερμηνεία, στην ενορχήστρωση, στη μουσική φρασεολογία και έπειτα στο συσχετισμό όλων αυτών των παραμέτρων. Η κάθε ακρόαση, που γινόταν στη βάση των προαναφερθέντων κριτηρίων, ...

Όταν ο Frank Sinatra συνάντησε τον Carlos Jobim

Sinatra & Jobim στο στούντιο (1967) Από τον Γενάρη του 1999, το διεθνές αεροδρόμιο του Ρίο ονομάζεται  “Διεθνές αεροδρόμιο Antonio Carlos Jobim” (GIG), ως φόρος τιμής στον καλλιτέχνη που εφηύρε τη bossa nova.  Από το Μάιο του 2008, ένα Αμερικανικό γραμματόσημο φέρει τη μορφή του Frank Sinatra, τιμώντας έτσι τον πλέον ολοκληρωμένο καλλιτέχνη του περασμένου αιώνα. Πώς θα μπορούσαμε να συνδέσουμε αυτά τα δυο γεγονότα; Ένα γραμματόσημο επιτρέπει σε ένα γράμμα ή ένα δώρο για να ταξιδέψει από τη μία άκρη του κόσμου στην άλλη, αλλά η αποστολή προϋποθέτει την αξιοποίηση του εναέριου μέσου μεταφοράς, που θα εξασφαλίζει την παγκοσμιότητα της αποστολής. Αν λοιπόν η φωνή του Sinatra αποτελεί το διαβατήριο για να εισέλθει κάποιος στον μουσικό του κόσμο, τότε σίγουρα η μουσική του Jobim, αποτελεί τον καλύτερο τρόπο για να ταξιδέψει αυτός ο ήχος στα πέρατα του κόσμου. Θα χρειαστεί να γυρίσουμε πίσω στο χρόνο 49 ολόκληρα χρόνια, για να δούμε την συνάντηση αυτ...

Βαγγέλης Κορακάκης - Ο ευγενής φιλόσοφος

  Βαγγέλης Κορακάκης – Ο «ευγενής» φιλόσοφος Πολλοί ίσως απορήσουν με τον τίτλο του άρθρου ή ακόμη και να σπεύσουν να κρίνουν την εν λόγω παρομοίωση ως υπερβολική ή άστοχη. «Τι σχέση έχει η ευγένεια με τη φιλοσοφία» θα αναρωτηθεί κάποιος ή «γιατί θα πρέπει ένας φιλόσοφος να είναι απαραίτητα και ευγενής; Και από την άλλη, τι ορίζεται εν τέλει ως φιλοσοφία και τι ως ευγένεια;» ταβέρνα "Γεντί", Θεσσαλονίκη, 16/9/2022 «Μη μιλάς μες στη μιζέρια περί ήθους και τιμής» έλεγε ο Άκης Πάνου στο «Φέρε» που ερμήνευσε ο Γιώργος Νταλάρας το 1982. Και, αναλογιζόμενοι σε βάθος την αλήθεια αυτής της κουβέντας, αυτομάτως κλονίζονται μέσα μας οι επιταγές που πορεύουν τις κοινωνίες μας στα χρόνια. Το ερώτημα του αναγνώστη τώρα αλλάζει: «Επομένως δεν έχουν αντίκρισμα οι ορολογίες, δεν υφίστανται αξίες; Και αν ναι, τότε πως μπορείς να αποκαλείς κάποιον ευγενή ή φιλόσοφο, εφόσον αυτές οι αξίες δεν υπάρχουν;» Η συλλογιστική μου έχει ως αφετηρία την πεποίθηση πως οι τίτλοι δεν ταιριάζουν στ...

Η "Συναυλία" του 1988 και ένας... πόθος

Tο Μάϊο του 2010, η Universal, με την άδεια της Frank Sinatra Enterprises LLC αποκαθιστά ολόκληρο το track list της συνεργασίας του Frank Sinatra και του Antonio Carlos Jobim, διανέμοντας στο κοινό το σύνολο των ηχογραφήσεων τους από το... 1967, καθώς και ακόμη τρία τραγούδια που είχαν μείνει στο συρτάρι (περισσότερα εδώ:  https://ppetrakis.blogspot.com/2020/04/frank-sinatra-carlos-jobim.html). O δίσκος τιτλοφορείται  “Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim: The complete Reprise recordings”  και αποκαθιστά μια "αδικία" που συνέχιζε για σαράντα σχεδόν χρόνια.   Παρόμοια περίπτωση αναγέννησης χαμένου υλικού, συναντάμε και στο μέγα (κιθαριστικό) γεγονός που αφορούσε τη σύμπραξη των Paco De Lucia, Al di Meola και John McLaughlin: οι κοινές τους παραστάσεις το 1980, κυκλοφόρησαν σε δίσκο το 1981, με τίτλο "Friday night in San Francisco". Επρόκειτο για την ηχογράφηση της Παρασκευής, 5 Δεκεμβρίου του 1980. Μόλις πέρσι όμως, ο ίδιος ο Meola ανακοίνωσε πως ...

Lawrence of Arabia - Το έπος

Ένα από τα πιο εμβληματικά κείμενα όλων των εποχών, στην δική μου κρίση, παραμένουν οι  «Επτά Στύλοι της Σοφίας» , του Τ. Ε. Lawrence (1888 – 1935), γνωστού και ως  «Λώρενς της Αραβίας» . Στις 900 περίπου σελίδες του βιβλίου  (μια μικρή αναφορά στο βιβλίο,  εδώ ) , ο Ουαλός συγγραφέας καταγράφει την στρατιωτική του δράση ενάντια των Τούρκων στην Μέση Ανατολή, συνεπικουρούμενος από τις νομαδικές φυλές των Αράβων και των Βεδουίνων, που ζούσαν και δρούσαν στην περιοχή. Το βιβλίο έχει μοναδική γραφή, πληρέστατες περιγραφές προσώπων, ιστορικών γεγονότων, τοπίων, καταιγιστική δράση και μια οπτική ματιά που, με μικρές μόνο αλλαγές στο πέρασμα του χρόνου, φωτογραφίζει την Μέση Ανατολή του σήμερα. Ποιος ήταν ο  Lawrence ; Γεννήθηκε στο  Tremadoc  της Βόρειας Ουαλίας το 1888, σπούδασε στην Οξφόρδη κλασικές γλώσσες, αρχαιολογία και μεσαιωνική ιστορία. Στα 21 του ανακαλύπτει τον Αραβικό κόσμο όταν, στα πλαίσια της διατριβής του, διένυσε έν...