Πολλάκις έχει γίνει το ερώτημα αν καταγόμαστε πράγματι από τους αρχαίους Έλληνες, αν μας συνδέουν δεσμοί αίματος ή οτιδήποτε που να προσδιορίζει συνέχεια στο πέρασμα της Ιστορίας.
Η απάντηση δεν μπορεί να αποτυπωθεί σε ένα κατηγορηματικό «ναι» ή ένα «όχι». Επιπόλαια, ναι θα απαντούσε εκείνος που θα έβλεπε ιστορική συνέχεια στην γλώσσα, την κοινή γεωγραφική εξέλιξη ή την υιοθέτηση του δημοκρατικού πολιτεύματος. Επίσης επιπόλαια, όχι θα απαντούσε εκείνος που διακρίνει απουσία δεσμών αίματος, ασυνέχεια στις κοινωνικές δομές, ασυνέχεια ακόμη και στη γλώσσα.
Δεν γνωρίζω αν ο Κορνήλιος Καστοριάδης θα θεωρούσε ως προσόν της σύγχρονης ελληνικής δημοκρατίας την αντιγραφή ή την υιοθέτηση παραδόσεων/θεσμών του παρελθόντος, τόσο του ελληνικού όσο και αυτού που μας επιβλήθηκε. Και αυτό διότι αναγνωρίζει στην μοναδικότητα της αρχαίας ελληνικής δημοκρατίας την ικανότητα να αμφισβητείται οτιδήποτε κεκτημένο, δοσμένο ως θέσφατο.
Ορμώμενοι από την αρχή της αμφισβήτησης, οι αρχαίοι Έλληνες απασχολήθηκαν με τον τρόπο της ζωής, τον τρόπο εκείνο με τον οποίο η πόλη, η πόλις, θα οδηγούνταν στην ευημερία – την ευημερία όλων και όχι των ολίγων. Για αυτό και ήταν καθήκον όλων των πολιτών η μετοχήστα κοινά. Αποτέλεσμα αυτού του τρόπου, είναι η γέννηση της δημοκρατίας, έννοια που προϋποθέτει το αυτόνομο, αυτόδικο και αυτοτελές της κάθε πόλης – κράτους.
Την σπουδαιότητα των επιχειρημάτων του Καστοριάδη επιβεβαιώνουν αναφορές στις τραγωδίες που γράφονται εκείνη την περίοδο ή ακόμη και στην Ιστορία του Θουκιδίδη, που μιλά για Αθηναίους και όχι για Αθήνα, για Σπαρτιάτες και όχι Σπάρτη, για Κερκυραίους και όχι Κέρκυρα: για τον Θουκιδίδη – και συνακόλουθα τον Καστοριάδη – η πόλις υφίσταται στους πολίτες της και όχι στον γεωγραφικό προσδιορισμό.
Η σπουδαιότητα των αρχαίων Ελλήνων έγκειται στην ανάγκη της εξεύρεσης εκείνου του τρόπου που ικανοποιεί τις ανάγκες των πολιτών και κομίζει λύσεις που ταιριάζουν στις ανάγκες των πολιτών – δεν αντιγράφηκαν επιλογές τρίτων, δεν αξιοποιήθηκαν επιταγές άλλων. Οι ίδιοι, μόνοι τους, δημιούργησαν το πλαίσιο μέσα από το οποίο μπόρεσαν να αναδείξουν την ιδιαιτερότητα της σκέψης τους, του πολιτισμού τους.
Το βιβλιαράκι – μετρά 60 σελίδες μόλις – περιλαμβάνει τη διάλεξη που έδωσε ο Καστοριάδης στο Λεωνίδιο, στις 17/8/1984 και περιλαμβάνει και ερωτήσεις των συμμετασχόντων. Αποτελεί ένα έξοχο μέσο ώστε να εισέλθει κάποιος στον τρόπο σκέψης του Καστοριάδη – και να αποφασίσει αν θα εισχωρήσει εν τέλει περαιτέρω σε αυτή.
Πρώτη δημοσίευση: BOOKLOVER’S BLOG / Books.gr by Eleftheroudakis
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου