Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Θανάσης Γιώγλου - Σταύρος Κουγιουμτζής: Άσε με πάλι να σου πω

Οι μικρές πολιτείες του Σταύρου Κουγιουμτζή, μέσα από τα μάτια (και την ψυχή) του Θανάση Γιώγλου.


ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΟΥΓΙΟΥΜΤΖΗΣ ΑΣΕ ΜΕ ΠΑΛΙ ΝΑ ΣΟΥ ΠΩ

 


 


Πάει καιρός (και την εποχή του blog του Ελευθερουδάκη) από τότε που έγραψα για τελευταία φορά για κάποιο βιβλίο. Αφορμή για να σπάσω αυτό το αρνητικό σερί,ή ταν η παρουσίαση, πριν από λίγες ημέρες στη Θεσσαλονίκη, του βιβλίου του Θανάση Γιώγλου «Σταύρος Κουγιουμτζής – Άσε με πάλι να σου πω», που αναφέρεται στον βίο και το έργο του Σταύρου Κουγιουμτζή. Πρόκειται για μια καταγραφή που ο χαρακτηρισμός «πλήρης» ίσως να φαντάζει και ελλιπής. Θα τολμούσα να πω πως όποιος διαθέτει το βιβλίο, είναι σαν να έχει στα χέρια του ολόκληρο το έργο του συνθέτη. Και αυτό είναι μια αρχή για εκείνον που ενδιαφέρεται να ανακαλύψει την πορεία του Κουγιουμτζή στα χρόνια.

Το παρόν κείμενο φυσικά και δεν αποσκοπεί στο να προμοτάρει το βιβλίο του φίλου Θανάση, γιατί, πολύ απλά… δε μπορεί: πρώτον γιατί το αναγνωστικό κοινό αυτής της συγγραφικής γωνιάς είναι απειροελάχιστο (και μη τακτικό) και δεύτερον γιατί ο κύκλος γνωριμιών του Θανάση, ως βέρος Καλαμαριώτης, είναι πολύ μεγαλύτερος από το δικό μου.

Ο κύριος λόγος που με ωθεί στο να γράψω δυο λόγια για αυτό το πόνημα, είναι ο Σταύρος Κουγιουμτζής. Γιατί, όντας μουσικός, με ενδιαφέρει η σχέση που είχε με τη μουσική και τι είναι αυτό στα τραγούδια του που μου κεντρίζει το ενδιαφέρον ώστε να σκύψω με τη δέουσα προσοχή στο έργο του. Και έτσι καταλήγω και στο δεύτερο λόγο, που είναι η χαρά που βίωσα όταν συμμετείχα στην ορχήστρα η οποία, τη βραδιά της παρουσίασης του βιβλίου, έπαιξε ζωντανά ένα (μικρό) μέρος του υλικού του συνθέτη.

 

Ο Κουγιουμτζής!

Η εικόνα του Κουγιουμτζή σε έναν ακροατή – μουσικό που δεν τον γνώρισε αλλά και ούτε τον συνάντησε ποτέ από κοντά, είναι η εικόνα ενός ανθρώπου που είχε μια εξομολογημένη σχέση με το Θεό. Και αυτή τη σχέση ο Κουγιουμτζής την κοινωνούσε στο δημόσιο λόγο του. Σαν άλλος ερημίτης, επέλεγε να ντύνει την ψυχή του με ό,τι πιο λιτό και ουσιώδες και να μεταγγίζει αυτή τη στάση ζωής στα τραγούδια του: όλα έχουν μια απλότητα, μια ταπεινότητα, μια κατάνυξη. Δε θα βρεις τίποτα το περιττό, τίποτα το υπερφίαλο – ούτε στις μελωδίες του, ούτε και στους στίχους του – τόσο στους δικούς του όσο και των συνεργατών του. 

Αυτή η απλότητα των μελωδιών κρύβει μια μεγάλη παγίδα για τον μουσικό που τις αναπαράγει ανυποψίαστος: βρίσκοντας τη μελωδία απλή, βρίσκει «το χώρο» (και το μουσικό χρόνο) να βάλει επιπλέον στολίδια στα τραγούδια, έχοντας την πεποίθηση ότι έτσι τα ομορφαίνει ή ότι «γεμίζει τα λιτά μέρη». Μπορεί η νοοτροπία αυτή να αποτελεί ένα σύνηθες φαινόμενο στις μέρες μας, στην πραγματικότητα όμως αυτή η υπερπροσπάθεια αλλοιώνει το νόημα που θέλει να μας δώσει ο συνθέτης – και έτσι το τραγούδι του γίνεται κάτι άλλο από αυτό που είναι.

Θα πρέπει να διευκρινιστεί πως αυτή η αφαιρετική άποψη του Κουγιουμτζή δεν προκύπτει γιατί από κάποια αδυναμία: δεν ήταν ούτε κακός μουσικός, ούτε και ανήμπορος να παίξει είτε γρήγορα, είτε πολλά πράγματα μαζί. Διαβάζοντας κανείς το βιογραφικό του, αντιλαμβάνεται πως το παικτικό του ταλέντο ήταν πολύ υψηλό – και θα μπορούσε να εξελιχθεί σε σολίστα αν δεν εξαντλούσε τα χέρια του με εργασίες πέραν του πεδίου της μουσικής. Η αφαιρετική προσέγγιση ήταν ο τρόπος του, η ταυτότητα του, που αναδείκνυε την αξία του στίχου και την ερμηνευτική ικανότητα της κάθε φωνής που τραγούδησε τα τραγούδια του.

Μια ακόμη λεπτομέρεια που αξίζει να αναφερθεί, είναι η εμμονή του στο να πειράζει τα τραγούδια του. Ύστερα από μια σχετική κουβέντα με τον χρόνιο συνεργάτη του κιθαρίστα Κώστα Ματσίγκο, έμαθα πως ο Κουγιουμτζής συχνά εμφανιζόταν στις πρόβες με ανανεωμένες τις παρτιτούρες του, όπου άλλαζε τις συγχορδίες, καθώς και τις μελωδικές γραμμές (κοινώς… απαντήσεις) των μπουζουκιών. Αυτή του η ροπή πιστώνεται και στις επανεκτελέσεις πολλών εκ τραγουδιών του, που έδιναν κάθε φορά έναν άλλο αέρα στο υλικό του.

 

H ορχήστρα!

Το δεύτερο κίνητρο αυτής της καταγραφής ήταν η χαρά που εισέπραξα όταν ο Θανάσης με επέλεξε να πλαισιώσω την δεύτερη ορχήστρα και η προσμονή μου για τη βραδιά να γίνεται ολοένα και μεγαλύτερη. Αυτό συνέβη γιατί η σύμπραξη με μια τέτοια ορχήστρα αποτελούσε (και αποτελεί) για εμένα μια περγαμηνή. Και έπειτα είναι εκείνος ο ενθουσιασμός που σε διακατέχει όταν κλίνεσαι να παίξεις έργο του Κουγιουμτζή. Το τρακ στους πιο παρατηρητικούς ήταν εμφανές θαρρώ: όσες χιλιάδες φορές και αν έχω παίξει αυτά τα τραγούδια, βγήκα στη σκηνή κρατώντας οδηγούς… ενώ ο ενθουσιασμός όλων των μουσικών αποκαλύφθηκε από το γοργό τέμπο που δώσαμε στα τραγούδια, γεγονός που ταλαιπώρησε τους δυο τραγουδιστές μας – τον Ανδρέα Καρακότα και τη Σίσσυ Πολυδώρου. Για την ιστορία, η ορχήστρα μας αποτελούνταν από τον Πάνο Κοσμίδη που έπαιξε πιάνο, τους Γιώργο Καραμφίλλη και Γιάννη Κλέοντα που έπαιξαν  (σαν ένα χέρι) μπουζούκι, το Θανάση Κουστιάνη μπαγλαμά, τον Κώστα Τσούγκρα ακορντεόν και το μαέστρο Κώστα Ματσίγκο μπάσο. Ο Γιώργος Καζαντζής μας συνόδευσε στο πιάνο στο φινάλε της βραδιάς, παίζοντας στο «Μη μου θυμώνεις μάτια μου».

 

Αντί επιλόγου

Το βιβλίο περιλαμβάνει μια εκτενή αναφορά στις μικρές πολιτείες του Σταύρου Κουγιουμτζή: ανατρέχει στην παιδική και εφηβική του ηλικία, τα χρόνια στο Ωδείο, τις πρώτες συνθέσεις, την μετακόμιση στην αφιλόξενη για τον ίδιο Αθήνα, την καταξίωση και έπειτα την επιστροφή στα πάτρια εδάφη. Αναφέρονται για αυτόν η γυναίκα του Αιμιλία, η αδερφή του και οι δυο του κόρες, ο ίδιος ο συγγραφέας καθώς και ένα πλήθος καλλιτεχνών, συντελεστών και μουσικών. Τέλος, για τους λάτρεις των πληροφοριών, παρατίθεται ένας (εξαντλητικά) ολοκληρωμένος κατάλογος δισκογραφίας – τόσο εγχώριας όσο και διεθνούς παραγωγής.


Θανάση καλοτάξιδο!


Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μετρονόμος.

 

 


Σχόλια

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των άρθρων από άλλες ιστοσελίδες, δίχως την άδεια του συντάκτη.

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αντώνης Βαρδής - μουσική γεωγραφία

Με τον όρο "Μουσική γεωγραφία", σημαίνει πως επιχειρείται να χαρτογραφηθεί η μουσική υπόσταση ενός καλλιτέχνη μουσικού και, ει δυνατόν, να οριστούν τα πέρατα της δημιουργικότητάς του. Δεν γνωρίζω αν κατάφερα να βρω τις σωστές συντεταγμένες. Άλλωστε, οι απόπειρες αυτές, κρύβουν μια υποκειμενικότητα που, ενίοτε, βρίσκεται (ή κινδυνεύει να βρεθεί) εκτός εποχής. Αλλά πάλι, αν κάτι χαρακτηρίζει τα έργα στις εποχές, είναι αυτό: η ανακολουθία με τον τρέχοντα καιρό τους. Το μόνο, θαρρώ, που είναι διακριτό, είναι το γνήσιο του κινήτρου. Και για τον Αντώνη Βαρδή, το ερέθισμα είναι πάντοτε ειλικρινές. Υπάρχουν περιπτώσεις ανθρώπων που «γράφουν» στη μνήμη μας με έναν ανεξήγητο τρόπο. Στο γιατί αυτής της διαδικασίας, η επίκληση του  αυθόρμητου συναισθηματισμού  ως απάντηση, θα μπορούσε να τερματίσει μονομιάς τη συζήτηση. Στα δικά μου μέτρα όμως, θαρρώ πως αυτή η προσέγγιση είναι πολύ πρόχειρη και επιφανειακή, κυρίως γιατί αγνοεί την ύπαρξη κάποιων διακριτών επιπέδων αυτού του συναισθηματι

Γιώργος Νταλάρας: Πρώτα μουσικός

Φωτό από τις πρόβες για το αφιέρωμα στον Απ. Καλδάρα- Νάουσα, 5/9/12   Η πρώτη φορά που συνάντησα από κοντά τον  Γιώργο Νταλάρα , ήταν το  2004  στη Θεσσαλονίκη , στα παρασκήνια των... αφιερωματικών του παραστάσεων για τον  Β .  Τσιτσάνη . Περίμενα υπομονετικά τη σειρά μου, καθώς υπήρχαν πολλοί μπροστά μου που ήθελαν να του μιλήσουν. Όσο περνούσε η ώρα, μπορούσα να διακρίνω τους διαλόγους. Οι περισσότεροι, τον επαινούσαν για την φωνή του και την αποδοτικότητα της, εκφράζοντας πλήθος εγκωμίων, φέρνοντάς τον έτσι σε αμηχανία. Όταν ήρθε η σειρά μου, του έδωσα να μου υπογράψει το πρόγραμμα των παραστάσεων. Τότε, του είπα κάτι σχετικό με την  κιθάρα του . Εξεπλάγη και με ρώτησε αν είμαι μουσικός. Του ανέφερα πως είμαι  κιθαρίστας . Έδειξε ενδιαφέρον και ξεκίνησε μια σύντομη συζήτηση περί μουσικών οργάνων, που κατέληξε στην προτροπή «συνέχισε το, μην σταματήσεις». Φυσικά, δεν σκόπευα να σταματήσω... Εκείνο όμως που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, μετά την  πρώτη μου επαφή 

Γιώργος Νταλάρας: Ανάγνωσμα κιθαριστικής πορείας - μια μισοτελειωμένη καταγραφή.

       Η ακόλουθη απόπειρα, αποτελεί το αποτέλεσμα της θέλησης μου να καταγραφεί μια ακολουθία αναμνήσεων, που αφορά το μουσικό κόσμο ενός μουσικού. Το ερώτημα «με τι κιθάρες παίζει ο Νταλάρας;»  μπορεί να απαντηθεί αρκετά ικανοποιητικά, αν θεωρηθεί πως, ό,τι μας έχει δείξει όλα αυτά τα χρόνια σε φωτογραφικά ή τηλεοπτικά στιγμιότυπα, αποτελεί ένα μεγάλο μέρος της πλούσιας συλλογής του. Θα μπορούσα να αναλωθώ σε εικασίες ή σε φήμες, για να φορτώσω και άλλα μοντέλα στη συλλογή του, τα οποία, για διάφορους λόγους, απέφυγε να μας δείξει. Για παράδειγμα, μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν για το αν μια κιθάρα που βρίσκεται πίσω του καθώς παίζει σε ένα στούντιο είναι δική του ή αν εμφανιζόμενος κάπου έκτακτα με ένα άγνωστο, για εμένα, όργανο, αποτελεί προϊόν δικής του συλλογής.       Αν λοιπόν το ερώτημα «με τι κιθάρες παίζει» μπορεί να απαντηθεί με μεγάλη ασφάλεια,  το ερώτημα «πόσες κιθάρες έχει;» δε μπορεί να απαντηθεί με την ίδια σιγουριά. Και αυτό γιατί χρειάζεται και η δική του συμβολή

Live at the Acropolis - «για τους Θεούς»

«Αν η θέληση σου, σου προτάσσει ένα δρόμο, ενώ ο κόσμος ακολουθεί τον αντίθετο, τότε ακολούθησε το δρόμο που επιθυμείς. Δεν χρειάζεται να ακολουθείς το σωρό, δεν χρειάζεται να υποκύψεις στις ορέξεις του». Με αυτά τα πατρικά διδάγματα ο  Yanni   πορεύτηκε στη ζωή. Πεισματικά, έβαλε το κεφάλι κάτω και δούλεψε, κατακτώντας την υψηλότερη για αυτόν κορυφή. Μια κορυφή που, μπορεί για τον ίδιο να σήμαινε το τέλος ενός επίπονου δρόμου, σηματοδοτούσε όμως την αρχή μιας νέας και ακόμη συναρπαστικότερης πορείας.  Η ιδέα      Για τον  Yanni , το δικό του όνειρο ζωής, ήταν το να παίξει στο Ηρώδειο. Η αίγλη του θεάτρου, ο Παρθενώνας, που μοιάζει να κρέμεται στην άκρη του Ιερού βράχου και η ιστορία του χώρου, καθιστούν την παρουσία στο ιστορικό Ωδείο μια αξεπέραστη εμπειρία. Μορφές παγκόσμιου βεληνεκούς έχουν σταθεί στο Ηρώδειο:  Fairuz ,  Sinatra ,  Karajan, Κάλλας, για να μην αναφερθούμε και στους εγχώριους καλλιτέχνες . Η χρήση του χώρου αποτελεί ένα παράσημο για κάθε καλλιτέχνη, μια απόδειξη πως

Όταν ο Frank Sinatra συνάντησε τον Carlos Jobim

Sinatra & Jobim στο στούντιο (1967) Από τον Γενάρη του 1999, το διεθνές αεροδρόμιο του Ρίο ονομάζεται  “Διεθνές αεροδρόμιο Antonio Carlos Jobim” (GIG), ως φόρος τιμής στον καλλιτέχνη που εφηύρε τη bossa nova.  Από το Μάιο του 2008, ένα Αμερικανικό γραμματόσημο φέρει τη μορφή του Frank Sinatra, τιμώντας έτσι τον πλέον ολοκληρωμένο καλλιτέχνη του περασμένου αιώνα. Πώς θα μπορούσαμε να συνδέσουμε αυτά τα δυο γεγονότα; Ένα γραμματόσημο επιτρέπει σε ένα γράμμα ή ένα δώρο για να ταξιδέψει από τη μία άκρη του κόσμου στην άλλη, αλλά η αποστολή προϋποθέτει την αξιοποίηση του εναέριου μέσου μεταφοράς, που θα εξασφαλίζει την παγκοσμιότητα της αποστολής. Αν λοιπόν η φωνή του Sinatra αποτελεί το διαβατήριο για να εισέλθει κάποιος στον μουσικό του κόσμο, τότε σίγουρα η μουσική του Jobim, αποτελεί τον καλύτερο τρόπο για να ταξιδέψει αυτός ο ήχος στα πέρατα του κόσμου. Θα χρειαστεί να γυρίσουμε πίσω στο χρόνο 49 ολόκληρα χρόνια, για να δούμε την συνάντηση αυτών των δυο ξεχ

Βαγγέλης Κορακάκης - Ο ευγενής φιλόσοφος

  Βαγγέλης Κορακάκης – Ο «ευγενής» φιλόσοφος Πολλοί ίσως απορήσουν με τον τίτλο του άρθρου ή ακόμη και να σπεύσουν να κρίνουν την εν λόγω παρομοίωση ως υπερβολική ή άστοχη. «Τι σχέση έχει η ευγένεια με τη φιλοσοφία» θα αναρωτηθεί κάποιος ή «γιατί θα πρέπει ένας φιλόσοφος να είναι απαραίτητα και ευγενής; Και από την άλλη, τι ορίζεται εν τέλει ως φιλοσοφία και τι ως ευγένεια;» ταβέρνα "Γεντί", Θεσσαλονίκη, 16/9/2022 «Μη μιλάς μες στη μιζέρια περί ήθους και τιμής» έλεγε ο Άκης Πάνου στο «Φέρε» που ερμήνευσε ο Γιώργος Νταλάρας το 1982. Και, αναλογιζόμενοι σε βάθος την αλήθεια αυτής της κουβέντας, αυτομάτως κλονίζονται μέσα μας οι επιταγές που πορεύουν τις κοινωνίες μας στα χρόνια. Το ερώτημα του αναγνώστη τώρα αλλάζει: «Επομένως δεν έχουν αντίκρισμα οι ορολογίες, δεν υφίστανται αξίες; Και αν ναι, τότε πως μπορείς να αποκαλείς κάποιον ευγενή ή φιλόσοφο, εφόσον αυτές οι αξίες δεν υπάρχουν;» Η συλλογιστική μου έχει ως αφετηρία την πεποίθηση πως οι τίτλοι δεν ταιριάζουν στ

Lawrence of Arabia - Το έπος

Ένα από τα πιο εμβληματικά κείμενα όλων των εποχών, στην δική μου κρίση, παραμένουν οι  «Επτά Στύλοι της Σοφίας» , του Τ. Ε. Lawrence (1888 – 1935), γνωστού και ως  «Λώρενς της Αραβίας» . Στις 900 περίπου σελίδες του βιβλίου  (μια μικρή αναφορά στο βιβλίο,  εδώ ) , ο Ουαλός συγγραφέας καταγράφει την στρατιωτική του δράση ενάντια των Τούρκων στην Μέση Ανατολή, συνεπικουρούμενος από τις νομαδικές φυλές των Αράβων και των Βεδουίνων, που ζούσαν και δρούσαν στην περιοχή. Το βιβλίο έχει μοναδική γραφή, πληρέστατες περιγραφές προσώπων, ιστορικών γεγονότων, τοπίων, καταιγιστική δράση και μια οπτική ματιά που, με μικρές μόνο αλλαγές στο πέρασμα του χρόνου, φωτογραφίζει την Μέση Ανατολή του σήμερα. Ποιος ήταν ο  Lawrence ; Γεννήθηκε στο  Tremadoc  της Βόρειας Ουαλίας το 1888, σπούδασε στην Οξφόρδη κλασικές γλώσσες, αρχαιολογία και μεσαιωνική ιστορία. Στα 21 του ανακαλύπτει τον Αραβικό κόσμο όταν, στα πλαίσια της διατριβής του, διένυσε ένα ταξίδι 1800 χιλιομέτρων στη Συρί

Η "Συναυλία" του 1988 και ένας... πόθος

Tο Μάϊο του 2010, η Universal, με την άδεια της Frank Sinatra Enterprises LLC αποκαθιστά ολόκληρο το track list της συνεργασίας του Frank Sinatra και του Antonio Carlos Jobim, διανέμοντας στο κοινό το σύνολο των ηχογραφήσεων τους από το... 1967, καθώς και ακόμη τρία τραγούδια που είχαν μείνει στο συρτάρι (περισσότερα εδώ:  https://ppetrakis.blogspot.com/2020/04/frank-sinatra-carlos-jobim.html). O δίσκος τιτλοφορείται  “Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim: The complete Reprise recordings”  και αποκαθιστά μια "αδικία" που συνέχιζε για σαράντα σχεδόν χρόνια.   Παρόμοια περίπτωση αναγέννησης χαμένου υλικού, συναντάμε και στο μέγα (κιθαριστικό) γεγονός που αφορούσε τη σύμπραξη των Paco De Lucia, Al di Meola και John McLaughlin: οι κοινές τους παραστάσεις το 1980, κυκλοφόρησαν σε δίσκο το 1981, με τίτλο "Friday night in San Francisco". Επρόκειτο για την ηχογράφηση της Παρασκευής, 5 Δεκεμβρίου του 1980. Μόλις πέρσι όμως, ο ίδιος ο Meola ανακοίνωσε πως βρέθ

Yanni - Tribute

Το 1997 αποτέλεσε τόσο για την Ινδία όσο και για την Κίνα ένα έτος – ορόσημο: η μεν Ινδία, ένα έθνος νέο αλλά με πανάρχαια κουλτούρα και ιστορία, γιόρταζε την 50η επέτειο της ανεξαρτησίας της από την Βρετανική κυριαρχία, η δε Κίνα, επανένταξε στα εδάφη της το Χονγκ – Κονγκ, που ήταν Βρετανική αποικία για 155 ολόκληρα χρόνια. Το 1997 όμως, αποτελεί και ένα έτος – σταθμό για τον ελληνικής καταγωγής μουσικοσυνθέτη Yanni (Γιάννης Χρυσομάλλης κατά το ελληνικότερο), ο οποίος, μετά την παγκόσμια επιτυχία του άλμπουμ « Live at the Acropolis » το 1993, επιλέγει να εμφανιστεί σε αυτές τις δυο χώρες και να συνδράμει με την μουσική του στις εορταστικές εκδηλώσεις. Με μια ορχήστρα 45 μουσικών, κάθε εθνικότητας και χρώματος, ο Yanni συνθέτει νέες μουσικές και εμφανίζεται στο μνημειώδες Taj Mahal στο Agra της Ινδίας και στην Απαγορευμένη Πόλη του Πεκίνου, κερδίζοντας έτσι τον τίτλο του πρώτου καλλιτέχνη που παίζει σε αυτά τα δυο μέρη. Το πρωτότυπο του εγχειρήματος ίσως να οφείλεται και σε μια παθητι