Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

El sistema - Το σύστημα



Jose Antonio Abreu

Την Πρωτοχρονιά του 2017, ο Gustavo Dudamel διηύθυνε την Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης, κερδίζοντας έτσι τον τίτλο του νεαρότερου διευθυντής ορχήστρας στην 75χρονή ιστορία του θεσμού (περισσότερα για τον θεσμό εδώ: Η Wiener Philharmoniker και ο θεσμός του «New Year’s Concert»).

O Dudamel στο πόντιουμ της Musikverein

Γεννήθηκε στο Barquisimeto της Βενεζουέλας το 1981, μια χρονιά κατά την οποία η χώρα εισερχόταν σε μια περίοδο έντονης οικονομικής αβεβαιότητας. Η Βενεζουέλα, πετρελαιοπαραγωγός χώρα από την δεκαετία του 1920, έστρεψε την οικονομία της – και στήριξε την ανάπτυξή της – αποκλειστικά στο πετρέλαιο και τις συναφείς βιομηχανίες. Την επόμενη κιόλας δεκαετία, είχε καταστεί ο μεγαλύτερος εξαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο, με τα πετρελαϊκά έσοδα να την κατατάσσουν στις πλουσιότερες χώρες της Λατινικής Αμερικής. Ο ενθουσιασμός από την εύκολη παραγωγή χρήματος από το πετρέλαιο ήταν επόμενο να αποθαρρύνει την αγροτική απασχόληση και να αφήσει στην άκρη κάθε αγροτικό σχεδιασμό. Η αδυναμία όμως να τραφεί ολόκληρος ο πληθυσμός από τις πλουτοπαραγωγικές πηγές, διόγκωσε τους δείκτες της ανεργίας, προκαλώντας κοινωνικές ανισότητες και ταραχές.
Το εμπάργκο του ΟΠΕΚ το 1973, εκτίναξε τις τιμές του πετρελαίου στα ύψη, με την Βενεζουέλα άμεσα ωφελημένη. Η εισροή κεφαλαίων εξαργυρώθηκε σε δάνεια και έργα υποδομής, που βελτίωσαν την ποιότητα ζωής και έφεραν μια ευημερία στα αστικά κέντρα – μια ευημερία όμως που αφορούσε περισσότερο την μεσαία και ανώτερη τάξη και πολύ λιγότερο την φτωχή, που παρέμενε έρμαιο των εξελίξεων. Το χάσμα μεταξύ φτωχών και πλουσίων είχε αρχίσει να διογκώνεται, δημιουργώντας προβλήματα επιβίωσης στους ασθενέστερους.
Το χρηματιστήριο του πετρελαίου επέφερε πτώση στις διεθνείς τιμές το 1981, καθιστώντας την Βενεζουέλα ανίκανη να αποπληρώσει τα χρέη της. Η προσφυγή της στο ΔΝΤ και η εφαρμογή των σκληρών οικονομικών προγραμμάτων του τελευταίου, είχε ως αποτέλεσμα την καταβαράθρωση του κατά κεφαλήν εισοδήματος κατά 40 και πλέον εκατοστιαίες μονάδες σε βάθος εικοσαετίας.
Η αδυναμία πρόσβασης στην εργασία, έθετε ολοένα και περισσότερο κόσμο στο κοινωνικό περιθώριο. Η απομόνωση, γέννησε ανθρώπους δίχως ταυτότητα, γεγονός που τους ώθησε στην επιδίωξη απόκτησης προσωπικού στίγματος – ενός στίγματος που θα κερδιζόταν μέσω της σύγκρουσης. Με άλλα λόγια, η κοινωνική πίεση εκκόλαψε το αυγό του φιδιού, που δεν ήταν άλλο από την βία και την εγκληματικότητα.
Η χώρα σπάει το ένα ρεκόρ εγκληματικότητας μετά το άλλο: το 2010 είχαν σημειωθεί περίπου 20.000 δολοφονίες, ενώ το 2016 ο αριθμός των θυμάτων άγγιξε τις 30.000. Τα σκήπτρα αυτού του αποτρόπαιου φαινομένου κρατά η πρωτεύουσα Καράκας, οι παραγκουπόλεις της οποίας συγκαταλέγονται στα πιο επικίνδυνα μέρη του κόσμου. Συγκεντρώνουν το μισό πληθυσμό της (κοντά στα 4 εκατομμύρια) και δείχνουν να λειτουργούν με τους δικούς τους νόμους. Μεγαλύτερα θύματα αυτής της κατάστασης είναι οι νέοι, που χάνουν καθημερινά τη ζωή τους, στερώντας έτσι από τη χώρα τους την παραγωγικότερη γενιά των πολιτών της.
Η διόγκωση του κοινωνικού χάσματος την δεκαετία του ’70, ευαισθητοποίησε κάποιους ανθρώπους, που δεν συμβιβαζόταν με την ιδέα να χάνονται άδικα παιδιά. Ο καθηγητής μουσικής José Antonio Abreu ήταν ένας από αυτούς. Όντας μάρτυρας των κοινωνικών εξελίξεων της χώρας, αποφάσισε το 1975 να αναλάβει δράση. Δημιούργησε μια σχολή μουσικής, η οποία θα απευθυνόταν σε παιδιά των φτωχογειτονιών και των παραγκουπόλεων του Καράκας. Απώτερος στόχος του ήταν να αποπροσανατολίσει τις ψυχές αυτές από τις επικίνδυνες προκλήσεις και τις επιρροές με τις οποίες ερχόταν αντιμέτωπες και να τις εντάξει σε ένα δρόμο που θα τις οδηγούσε στην κοινωνική ενσωμάτωση. Το τολμηρό αυτό εγχείρημα έμεινε γνωστό με το όνομα «El Sistema» (το σύστημα).
Η σχολή θα δίδασκε κλασική μουσική. Κοινότυπο θα έλεγε κάποιος. Η πρωτοτυπία του εγχειρήματος όμως ήταν πως οι μαθητές δεν υποχρεωνόταν σε καταβολή διδάκτρων (μια πολύ μικρή ετήσια συμμετοχή του ύψους των 5€ δεν είναι υψηλό κόστος). Επίσης, δεν υποχρεωνόταν να παρουσιαστούν στη σχολή με το προσωπικό τους μουσικό όργανο. Για αυτό θα φρόντισε το «Σύστημα». Αρκούσε μόνο η προσέλευση τους. Εκεί δηλώναν τι όργανο επιθυμούσαν να μάθουν και το προμηθευόταν άμεσα από τη σχολή.

«Ξέρεις να παίζεις;»
Οι πρωτοτυπίες δεν σταματούν εδώ. Αντίθετα με ότι γνωρίζουμε (η κλασική μουσική παιδεία προαπαιτεί από το πρώτο κιόλας μάθημα μελέτη θεωρίας και ταυτόχρονη εξάσκηση με το όργανο, ώστε ο μουσικός να αποκτήσει εξοικείωση και μουσική ταυτότητα), ο μαθητής του Abreu δεν έχει τον προσωπικό του δάσκαλο, αλλά ούτε και διδάσκεται μουσική θεωρία. Κόντρα στα δεδομένα, ο μαθητής, από την στιγμή που θα επιλέξει το όργανο που τον ενδιαφέρει, εντάσσεται απευθείας στην ορχήστρα, τη στιγμή που το χρονοδιάγραμμα της κλασικής μουσικής παιδείας σε εντάσσει στις τάξεις μιας ορχήστρας μετά από πολλά χρόνια μελέτης.
Ο νέος μουσικός εισχωρεί στην ορχήστρα και προσπαθεί να «πιάσει» ότι ακούει από τους υπόλοιπους. Να παίξει δηλαδή μουσική με το αυτί, δίχως να μπορεί να αναγνωρίσει νότες, δίχως να συμβουλεύεται παρτιτούρες. Η μάθηση εδώ είναι διαδικασία εμπειρική, καθαρά βιωματική: κοινωνείται μεταξύ των μαθητών, είναι άμεση – για αυτό και είναι αληθινή. 
Στον αντίποδα όμως, το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτής της πρακτικής, είναι η αφομοίωση από την ορχήστρα, που αποδεικνύεται πολύ δύσκολη. Και αυτό γιατί οι μουσικοί είναι άπειροι και κάθε λάθος νότα στο όργανο του ενός, αποτελεί τροχοπέδη για όλους. Η κωλυσιεργία στις πρόβες από την επανάληψη των λαθών είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά τον καινούριο μουσικό, γιατί νιώθει πως επιβαρύνει το έργο της ορχήστρας. Το γεγονός όμως πως το φαινόμενο απαντάται σε κάθε νέο μουσικό, αποτελεί ένα ελαφρυντικό. Απομένει έτσι στον καθένα να ασχοληθεί εντατικότερα με το μουσικό του όργανο και να «προλάβει» την πρόοδο της ορχήστρας. Η αρχική ανασφάλεια και η ανάγκη επιβεβαίωσης της προόδου του καθενός, ωθεί τους μαθητές σε συνεχή επικοινωνία και ανταλλαγή απόψεων, ιδεών και προτάσεων. Η αγαστή συνεργασία, καλλιεργεί ένα κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης – στοιχείο που αποτελεί το Α και το Ω σε μια ολοκληρωμένη ορχήστρα.
Από την άλλη, το πρωτότυπο της μεθόδου, επιτρέπει σε άπειρους μαθητές να προσεγγίσουν τα σπουδαία κλασικά έργα από την πρώτη κιόλας ημέρα της επαφής τους με το όργανο, διατηρώντας ζωηρό το ενδιαφέρον και ενθαρρύνοντας την προσπάθεια – σε αντίθεση με την κλασική μέθοδο που προαπαιτεί πολυετή μελέτη και εγκυμονεί τον κίνδυνο να ωθήσει τον μαθητή σε παραίτηση από τα μαθήματά του.
Παρένθεση: προς Θεού, δεν κατακρίνω την κλασική μέθοδο. Όντας ο ίδιος μαθητής αυτής της μεθόδου, επιμένω πως ένας μαθητής θα πρέπει να ξεκινήσει από το μηδέν την μουσική του παίδευση και να προχωρήσει βήμα βήμα στις μουσικές τάξεις. Η κλασική παιδεία είναι το σημαντικότερο εφόδιο για κάθε μουσικό. Και το ίδιο συστήνω σε κάθε γονιό ή ενήλικα που με ρωτά αν αξίζει να ασχοληθεί ο ίδιος ή το παιδί του σε βάθος ή επιφανειακά. Σαφώς και προέχει η εντατική και προγραμματισμένη σπουδή. Αυτά βέβαια σε κοινωνίες όπου υπάρχει μια σχετική σταθερότητα και υπάρχει η πολυτέλεια να επενδυθεί χρόνος στη μουσική. Με ρίσκο όμως. Γιατί η χρόνια μελέτη μπορεί να γεννήσει στον διψασμένο για γνώση μαθητή την αίσθηση της στασιμότητας, που θα τον αποθαρρύνει να συνεχίσει και θα τον οδηγήσει στην παραίτηση. Στις ανεπτυγμένες κοινωνίες αυτή η εξέλιξη δεν συνιστά καταστροφή. Σε κοινωνίες όμως όπως αυτές του Καράκας, ή αλλού (Βραζιλία, Αφρική κτλ), όπου κάθε στιγμή που περνά διακυβεύεται και μια παιδική ζωή, το χρονοδιάγραμμα οφείλει να είναι πολύ πιο ασφυκτικό. 
Πνοή του προγράμματος είναι η εθελοντική προσφορά αλλά και οι χορηγίες. Οι δάσκαλοι που αναλαμβάνουν τις ορχήστρες, προσφέρουν αμισθί τις υπηρεσίες τους. Τα μουσικά όργανα παρέχονται δωρεάν στους μαθητές ύστερα από χορηγίες ιδρυμάτων αλλά και από δωρεές ιδιωτών μουσικών. Έτσι δημιουργείται μια βιβλιοθήκη οργάνων, που περνά από γενιά σε γενιά.
Με έτος έναρξης το 1975, σήμερα το El Sistema «απασχολεί» σε ολόκληρη τη χώρα 15.000 δασκάλους και πάνω απο 500.000 μαθητές, που προέρχονται κυρίως από τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα και φοιτούν σε 285 μουσικά σχολεία, που αποκαλούνται "Πυρήνες". Στα σχολεία αυτά λειτουργούν 300 νεανικές συμφωνικές ορχήστρες, ενώ υπάρχουν και άλλες 30 που έχουν επαγγελματική παρουσία.
Το El Sistema δεν παραμένει στάσιμο, λειτουργώντας μόνο ως σχολή που περιμένει τους ενδιαφερόμενους να το προσεγγίσουν. Αντιθέτως, ακολουθώντας μια ενεργή πολιτική, απευθύνεται σε αναμορφωτήρια, ορφανοτροφεία, σε ειδικά θεραπευτήρια,  ακόμη και φυλακές, ζητώντας να έρθει σε επαφή με τους νεαρούς τρόφιμους και να τους απευθύνει το κάλεσμα που θα τους αλλάξει τη ζωή.
Απώτερος σκοπός του «Συστήματος» είναι η πνευματική καλλιέργεια των παιδιών και η απόδειξη πως υπάρχει και ένας άλλος δρόμος, πέραν από αυτόν της ανεργίας, της εγκληματικότητας και των ναρκωτικών. Το El Sistema, ως ένας εναλλακτικός εκπαιδευτικός οργανισμός, αναλαμβάνει να παιδεύσει την νέα γενιά, να της δώσει τα εχέγγυα για μια ομαλή κοινωνικοποίηση, να την γαλουχήσει με αξίες και ιδανικά που θα την κρατήσει μακριά από την περιθωριοποίηση και την αυτοκαταστροφή. Προσπαθεί να μπολιάσει τον νέο με το μικρόβιο της μουσικής φέρνοντας τα πάνω κάτω στη ζωή του. Και μαζί με αυτόν και τον κοινωνικό του περίγυρο, που γίνεται αποδέκτης αυτού του μικροβίου και κατ’ επέκτασιν, κοινωνός του. 
Το El Sistema λειτουργεί πέρα από κομματικές γραμμές – για αυτό και στηρίχθηκε από όλες τις κυβερνήσεις που άσκησαν πολιτική στη χώρα. Επί Ούγκο Τσάβες, η Πολιτεία συνεισέφερε στο πρόγραμμα με 65 εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο.  

Ο star του El Sistema
Το 1991, η Βενεζουέλα βίωνε οικονομική ασφυξία. Το El Sistema μετρούσε ήδη δεκαπέντε έτη παρουσίας και κοινωνικής προσφοράς. Η φήμη του είχε αρχίσει να εξαπλώνεται στο Καράκας αλλά και στην ενδοχώρα, προσελκύοντας όλο και περισσότερους νέους. Ένας από αυτούς, ήταν και ο Gustavo Dudamel. Ξεκίνησε να παίζει βιολί σε ηλικία 10 ετών, ενώ μόλις το 1996 ξεκίνησε μαθήματα διεύθυνσης ορχήστρας. Το 1999, στα 18 του, συνέχισε της σπουδές διεύθυνσης ορχήστρας δίπλα στον Abreu, ενώ παράλληλα ανέλαβε και μουσικός διευθυντής της κορωνίδας ορχήστρας του El Sistema, την επονομαζόμενη και «Simon Bolivar». Με την τελευταία, ξεκίνησε το 2005 να ηχογραφεί στην Deutsche Grammophon έργα των Beethoven, Mahler, Tchaikovsky, αλλά και το άλμπουμ «Fiesta»που περιλαμβάνει συνθέσεις Λατινοαμερικανών συνθετών (Bernstein, Estevez και άλλων).


Άλμπουμ Fiesta (εξώφυλλο)

Το 2009, συγκαταλέχθηκε στις εκατό πιο σημαντικές προσωπικότητες του πλανήτη, σύμφωνα με το αμερικάνικο περιοδικό Time. Είναι διευθυντής της Φιλαρμονικής του Los Angeles, ενώ παραμένει μουσικός διευθυντής της Συμφωνικής του Goteborg και φυσικά της Ορχήστρας Νέων της Βενεζουέλας «Simon Bolivar ».
Παραμένει ακόμη και σήμερα ένας από τους πρωτεργάτες του El Sistema γιατί, όντας ο ίδιος προϊόν του, αναγνωρίζει την σπουδαιότητά του. Και τολμά να υπερασπιστεί τις αξίες του προγράμματος, ακόμα και αν απέναντί του έχει τον τωρινό πρόεδρο της Βενεζουέλας, Νικολα Μαδούρο, τον οποίο επέκρινε ύστερα από τον θάνατο ενός βιολιστή του El Sistema, στις μαζικές διαδηλώσεις του κόσμου ενάντια στον Μαδούρο το περασμένο καλοκαίρι. 

Ο Dudamel, με ανάρτησή του στο facebook στα τέλη του περασμένου Αυγούστου, είπε μεταξύ άλλων: 
«Ζητώ από όλους τους πολιτικούς ηγέτες της χώρας να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους ως εκπρόσωποι του λαού της Βενεζουέλας και να ακούσουν τη φωνή του. Nα δημιουργήσουν σοβαρά και με σεβασμό τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την επίτευξη ενός νέου πλαισίου συνύπαρξης. Η χώρα μας πρέπει επειγόντως να θέσει τα θεμέλια για μια δημοκρατική τάξη που να εγγυάται την κοινωνική ειρήνη, την ασφάλεια και ένα ευημερούν μέλλον για τους γιους και τις κόρες μας. Οι καιροί δεν μπορούν να οριστούν από το αίμα του λαού μας. Χρωστάμε στη νεολαία μας έναν ελπιδοφόρο κόσμο, μια χώρα όπου θα μπορούμε να περπατάμε ελεύθερα παρά τις διαφωνίες, με σεβασμό, ανοχή, με διάθεση διαλόγου και αφήνοντας χώρο στα όνειρα, για να χτίσουμε τη Βενεζουέλα που όλοι επιθυμούμε... Ήρθε η ώρα να ακούσετε τους ανθρώπους: αρκετά πια».

Ο πρόεδρος, έσπευσε σε αντίποινα να ακυρώσει την περιοδεία που προγραμμάτιζε ο Dudamel με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων σε τέσσερις πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών.

Αμέσως μετά την ακύρωση, ο Dudamel, μέσω απάντησε μέσω Twitter: «το όνειρό μου να παίξω με αυτούς τους έξοχους μουσικούς αυτή τη φορά δεν θα πραγματοποιηθεί. Θα συνεχίσουμε να παίζουμε και να αγωνιζόμαστε για μια καλύτερη Βενεζουέλα και για έναν καλύτερο κόσμο».

Η κόντρα συνεχίστηκε, με τον Μαδούρο να απαντά στον μαέστρο σε τηλεοπτική του εμφάνιση: «Καλώς ήλθατε στην πολιτική... Ελπίζω να σας συγχωρήσει ο Θεός που αφήσατε τον εαυτό σας να ξεγελαστεί», είπε. Έπειτα, άφησε αιχμές για την επιλογή του Dudamel να ζει στην Αμερική: «Εγώ δεν μένω στο εξωτερικό. Κανένας από μας δεν ζει στο εξωτερικό, στη Μαδρίτη ή στο Λος Αντζελες. Πού ζούμε; Στη Βενεζουέλα και εργαζόμαστε για τους κατοίκους της χώρας».

Ο Dudamel απαντά με το έργο του και την ταύτιση με το όραμα του δασκάλου του. Στις μέρες μας, η ορχήστρα Simon Bolivar συγκαταλέγεται μέσα στις 10 καλύτερες συμφωνικές του κόσμου. Έχει δώσει κονσέρτα σε κάθε γωνιά του πλανήτη, αποκομίζοντας ενθουσιώδεις κριτικές. Στην Ελλάδα εμφανίστηκε στο Ηρώδειο, τον Ιούνιο του 2010.

Abreu, Dudamel, Θεοδωράκης στο Ηρώδειο

Η κληρονομιά
Το πρόγραμμα του El Sistema έχει εξαχθεί σε ολόκληρη σχεδόν τη Λατινική Αμερική, την Αυστραλία, την Ευρώπη και την Ασία, σώζοντας εκατοντάδες παιδιά από τη φτώχεια και την μιζέρια. Πέρσι εμφανίστηκε και στην Ελλάδα.
Το γεγονός από μόνο του αποτελεί τρανή απόδειξη πως η μουσική δεν γνωρίζει πολιτικές ιδεολογίες, γκρεμίζει σύνορα και συνθλίβει κάθε είδους ταμπέλες που επιμένουν, σε έναν κόσμο που βρίθει αμφιβολιών και ξενοφοβίας ολοένα και περισσότερο, να καλλιεργούν μεταξύ των ανθρώπων αισθήματα μίσους και εγωισμού, προκρίνοντας την (τάχα) ανωτερότητα της κάθε χώρας...
Η μεγαλύτερη αξία του El Sistema, η μεγαλύτερη του προσφορά, που θα αρκούσε για να το εντάξει στις χρυσές σελίδες της παγκόσμιας πολιτιστικής Ιστορίας, ακόμη και αν αποφασίζαμε να αφήσουμε στην άκρη τον κοινωνικό του ρόλο, είναι η συγκίνηση που χαρίζουν αυτά τα παιδιά με το παίξιμο τους, ο κόμπος που ανεβαίνει στο λαιμό αναλογιζόμενος τι κακουχίες έχουν περάσει, το σημείο απ’ όπου ξεκίνησαν και το πού έχουν φτάσει, το ότι θα μπορούσαν να βρίσκονται στα αζήτητα και σήμερα είναι περιζήτητοι. Αν για κάτι οφείλουμε να υποκλιθούμε στο όραμα του José Antonio Abreu και το «Σύστημα» του, είναι η ανάδειξη του μεγαλείου της ανθρώπινης ψυχής – όχι τόσο της δικής του, όσο των βλασταριών του που, μπορούν σήμερα, με μοναδική παρακαταθήκη την θέληση, να ανοίγουν τις πόρτες των μεγαλύτερων μουσικών σκηνών ανά την υφήλιο, υποχρεώνοντας τους πάντες να υποκλιθούν στο μεγαλείο τους. Και αυτή είναι η μεγαλύτερη ηθική ανταμοιβή για τις ψυχές αυτές. Το βλέπει ο καθένας εξάλλου στα μάτια τους, στο πρόσωπο τους πάνω στην σκηνή, όπου παίζουν λες και είναι η πρώτη τους φορά, παίζουν λες και είναι η τελευταία τους φορά.

Θα τελειώσει άραγε κάποτε ο ρόλος του El Sistema; Μάλλον όχι... όσο ζούμε σε ένα κόσμο που εξακολουθεί να απομυζά τους φτωχούς μεγεθύνοντας τους πλούσιους, το El Sistema θα παραμένει επίκαιρο – και δραστήριο. Θα ήταν ευχής έργον να ευχηθούμε τον τερματισμό της λειτουργίας του και τον πολιτισμό που αυτό παράγει – κάτι που θα προμήνυε και την αρχή μιας νέας εποχής για τον δικό μας, ψεύτικο πολιτισμό...

Σχόλια

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των άρθρων από άλλες ιστοσελίδες, δίχως την άδεια του συντάκτη.

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αντώνης Βαρδής - μουσική γεωγραφία

Με τον όρο "Μουσική γεωγραφία", σημαίνει πως επιχειρείται να χαρτογραφηθεί η μουσική υπόσταση ενός καλλιτέχνη μουσικού και, ει δυνατόν, να οριστούν τα πέρατα της δημιουργικότητάς του. Δεν γνωρίζω αν κατάφερα να βρω τις σωστές συντεταγμένες. Άλλωστε, οι απόπειρες αυτές, κρύβουν μια υποκειμενικότητα που, ενίοτε, βρίσκεται (ή κινδυνεύει να βρεθεί) εκτός εποχής. Αλλά πάλι, αν κάτι χαρακτηρίζει τα έργα στις εποχές, είναι αυτό: η ανακολουθία με τον τρέχοντα καιρό τους. Το μόνο, θαρρώ, που είναι διακριτό, είναι το γνήσιο του κινήτρου. Και για τον Αντώνη Βαρδή, το ερέθισμα είναι πάντοτε ειλικρινές. Υπάρχουν περιπτώσεις ανθρώπων που «γράφουν» στη μνήμη μας με έναν ανεξήγητο τρόπο. Στο γιατί αυτής της διαδικασίας, η επίκληση του  αυθόρμητου συναισθηματισμού  ως απάντηση, θα μπορούσε να τερματίσει μονομιάς τη συζήτηση. Στα δικά μου μέτρα όμως, θαρρώ πως αυτή η προσέγγιση είναι πολύ πρόχειρη και επιφανειακή, κυρίως γιατί αγνοεί την ύπαρξη κάποιων διακριτών επιπέδων αυτού του συναισθηματι...

Γιώργος Νταλάρας: Πρώτα μουσικός

Φωτό από τις πρόβες για το αφιέρωμα στον Απ. Καλδάρα- Νάουσα, 5/9/12   Η πρώτη φορά που συνάντησα από κοντά τον  Γιώργο Νταλάρα , ήταν το  2004  στη Θεσσαλονίκη , στα παρασκήνια των... αφιερωματικών του παραστάσεων για τον  Β .  Τσιτσάνη . Περίμενα υπομονετικά τη σειρά μου, καθώς υπήρχαν πολλοί μπροστά μου που ήθελαν να του μιλήσουν. Όσο περνούσε η ώρα, μπορούσα να διακρίνω τους διαλόγους. Οι περισσότεροι, τον επαινούσαν για την φωνή του και την αποδοτικότητα της, εκφράζοντας πλήθος εγκωμίων, φέρνοντάς τον έτσι σε αμηχανία. Όταν ήρθε η σειρά μου, του έδωσα να μου υπογράψει το πρόγραμμα των παραστάσεων. Τότε, του είπα κάτι σχετικό με την  κιθάρα του . Εξεπλάγη και με ρώτησε αν είμαι μουσικός. Του ανέφερα πως είμαι  κιθαρίστας . Έδειξε ενδιαφέρον και ξεκίνησε μια σύντομη συζήτηση περί μουσικών οργάνων, που κατέληξε στην προτροπή «συνέχισε ...

Γιώργος Νταλάρας: Ανάγνωσμα κιθαριστικής πορείας - μια μισοτελειωμένη καταγραφή.

       Η ακόλουθη απόπειρα, αποτελεί το αποτέλεσμα της θέλησης μου να καταγραφεί μια ακολουθία αναμνήσεων, που αφορά το μουσικό κόσμο ενός μουσικού. Το ερώτημα «με τι κιθάρες παίζει ο Νταλάρας;»  μπορεί να απαντηθεί αρκετά ικανοποιητικά, αν θεωρηθεί πως, ό,τι μας έχει δείξει όλα αυτά τα χρόνια σε φωτογραφικά ή τηλεοπτικά στιγμιότυπα, αποτελεί ένα μεγάλο μέρος της πλούσιας συλλογής του. Θα μπορούσα να αναλωθώ σε εικασίες ή σε φήμες, για να φορτώσω και άλλα μοντέλα στη συλλογή του, τα οποία, για διάφορους λόγους, απέφυγε να μας δείξει. Για παράδειγμα, μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν για το αν μια κιθάρα που βρίσκεται πίσω του καθώς παίζει σε ένα στούντιο είναι δική του ή αν εμφανιζόμενος κάπου έκτακτα με ένα άγνωστο, για εμένα, όργανο, αποτελεί προϊόν δικής του συλλογής.       Αν λοιπόν το ερώτημα «με τι κιθάρες παίζει» μπορεί να απαντηθεί με μεγάλη ασφάλεια,  το ερώτημα «πόσες κιθάρες έχει;» δε μπορεί να απαντηθεί με την ίδια σιγου...
Θανάσης Γιώγλου - Σταύρος Κουγιουμτζής: Άσε με πάλι να σου πω Οι μικρές πολιτείες του Σταύρου Κουγιουμτζή, μέσα από τα μάτια (και την ψυχή) του Θανάση Γιώγλου.     Πάει καιρός (και την εποχή του blog του Ελευθερουδάκη) από τότε που έγραψα για τελευταία φορά για κάποιο βιβλίο. Αφορμή για να σπάσω αυτό το αρνητικό σερί,ή ταν η παρουσίαση, πριν από λίγες ημέρες στη Θεσσαλονίκη, του βιβλίου του Θανάση Γιώγλου «Σταύρος Κουγιουμτζής – Άσε με πάλι να σου πω», που αναφέρεται στον βίο και το έργο του Σταύρου Κουγιουμτζή. Πρόκειται για μια καταγραφή που ο χαρακτηρισμός «πλήρης» ίσως να φαντάζει και ελλιπής. Θα τολμούσα να πω πως όποιος διαθέτει το βιβλίο, είναι σαν να έχει στα χέρια του ολόκληρο το έργο του συνθέτη. Και αυτό είναι μια αρχή για εκείνον που ενδιαφέρεται να ανακαλύψει την πορεία του Κουγιουμτζή στα χρόνια. Το παρόν κείμενο φυσικά και δεν αποσκοπεί στο να προμοτάρει το βιβλίο του φίλου Θανάση, γιατί, πολύ απλά… δε μπορεί: πρώτον γιατί το αναγνωστικό κοινό αυτής της συ...

Live at the Acropolis - «για τους Θεούς»

«Αν η θέληση σου, σου προτάσσει ένα δρόμο, ενώ ο κόσμος ακολουθεί τον αντίθετο, τότε ακολούθησε το δρόμο που επιθυμείς. Δεν χρειάζεται να ακολουθείς το σωρό, δεν χρειάζεται να υποκύψεις στις ορέξεις του». Με αυτά τα πατρικά διδάγματα ο  Yanni   πορεύτηκε στη ζωή. Πεισματικά, έβαλε το κεφάλι κάτω και δούλεψε, κατακτώντας την υψηλότερη για αυτόν κορυφή. Μια κορυφή που, μπορεί για τον ίδιο να σήμαινε το τέλος ενός επίπονου δρόμου, σηματοδοτούσε όμως την αρχή μιας νέας και ακόμη συναρπαστικότερης πορείας.  Η ιδέα      Για τον  Yanni , το δικό του όνειρο ζωής, ήταν το να παίξει στο Ηρώδειο. Η αίγλη του θεάτρου, ο Παρθενώνας, που μοιάζει να κρέμεται στην άκρη του Ιερού βράχου και η ιστορία του χώρου, καθιστούν την παρουσία στο ιστορικό Ωδείο μια αξεπέραστη εμπειρία. Μορφές παγκόσμιου βεληνεκούς έχουν σταθεί στο Ηρώδειο:  Fairuz ,  Sinatra ,  Karajan, Κάλλας, για να μην αναφερθούμε και στους εγχώριους καλλιτέχνες . Η χρήση του χώρου αποτελεί έν...

Γιώργος Νταλάρας - Ο τραγουδιστής

επί σκηνής... (φωτό Γιάννη Βελισσαρίδη, πηγή: https://www.georgedalaras.com/photoalbum/on-stage/  ) Προσπαθώντας να τακτοποιήσω μέσα μου το φαινόμενο που λέγεται Νταλάρας, είχα αποπειραθεί το 2013, μέσω ενός άρθρου που δημοσιεύτηκε στο   Ogdoo . gr   (περισσότερα εδώ:  Ogdoo.gr  )  να αποκρυπτογραφήσω τις ορίζουσες που διέβλεπα στην καλλιτεχνική του υπόσταση και πορεία. Στο κείμενο επικεντρώθηκα στη μουσική του ιδιότητα, ισχυριζόμενος πως πρώτα και πάνω από όλα είναι μουσικός. Για να καταλήξω σε αυτό το συμπέρασμα, είχα προηγουμένως αναλωθεί, επί μακρόν είναι η αλήθεια, σε επαναληπτικές ακροάσεις του υλικού του: στο σπίτι, στο αυτοκίνητο, στα ακουστικά του τηλεφώνου μου – ακροάσεις πιο εξαντλητικές, αφού η κάθε επανάληψη εστίαζε και σε διαφορετική πτυχή: στο τραγούδισμα, στην ερμηνεία, στην ενορχήστρωση, στη μουσική φρασεολογία και έπειτα στο συσχετισμό όλων αυτών των παραμέτρων. Η κάθε ακρόαση, που γινόταν στη βάση των προαναφερθέντων κριτηρίων, ...

Όταν ο Frank Sinatra συνάντησε τον Carlos Jobim

Sinatra & Jobim στο στούντιο (1967) Από τον Γενάρη του 1999, το διεθνές αεροδρόμιο του Ρίο ονομάζεται  “Διεθνές αεροδρόμιο Antonio Carlos Jobim” (GIG), ως φόρος τιμής στον καλλιτέχνη που εφηύρε τη bossa nova.  Από το Μάιο του 2008, ένα Αμερικανικό γραμματόσημο φέρει τη μορφή του Frank Sinatra, τιμώντας έτσι τον πλέον ολοκληρωμένο καλλιτέχνη του περασμένου αιώνα. Πώς θα μπορούσαμε να συνδέσουμε αυτά τα δυο γεγονότα; Ένα γραμματόσημο επιτρέπει σε ένα γράμμα ή ένα δώρο για να ταξιδέψει από τη μία άκρη του κόσμου στην άλλη, αλλά η αποστολή προϋποθέτει την αξιοποίηση του εναέριου μέσου μεταφοράς, που θα εξασφαλίζει την παγκοσμιότητα της αποστολής. Αν λοιπόν η φωνή του Sinatra αποτελεί το διαβατήριο για να εισέλθει κάποιος στον μουσικό του κόσμο, τότε σίγουρα η μουσική του Jobim, αποτελεί τον καλύτερο τρόπο για να ταξιδέψει αυτός ο ήχος στα πέρατα του κόσμου. Θα χρειαστεί να γυρίσουμε πίσω στο χρόνο 49 ολόκληρα χρόνια, για να δούμε την συνάντηση αυτ...

Βαγγέλης Κορακάκης - Ο ευγενής φιλόσοφος

  Βαγγέλης Κορακάκης – Ο «ευγενής» φιλόσοφος Πολλοί ίσως απορήσουν με τον τίτλο του άρθρου ή ακόμη και να σπεύσουν να κρίνουν την εν λόγω παρομοίωση ως υπερβολική ή άστοχη. «Τι σχέση έχει η ευγένεια με τη φιλοσοφία» θα αναρωτηθεί κάποιος ή «γιατί θα πρέπει ένας φιλόσοφος να είναι απαραίτητα και ευγενής; Και από την άλλη, τι ορίζεται εν τέλει ως φιλοσοφία και τι ως ευγένεια;» ταβέρνα "Γεντί", Θεσσαλονίκη, 16/9/2022 «Μη μιλάς μες στη μιζέρια περί ήθους και τιμής» έλεγε ο Άκης Πάνου στο «Φέρε» που ερμήνευσε ο Γιώργος Νταλάρας το 1982. Και, αναλογιζόμενοι σε βάθος την αλήθεια αυτής της κουβέντας, αυτομάτως κλονίζονται μέσα μας οι επιταγές που πορεύουν τις κοινωνίες μας στα χρόνια. Το ερώτημα του αναγνώστη τώρα αλλάζει: «Επομένως δεν έχουν αντίκρισμα οι ορολογίες, δεν υφίστανται αξίες; Και αν ναι, τότε πως μπορείς να αποκαλείς κάποιον ευγενή ή φιλόσοφο, εφόσον αυτές οι αξίες δεν υπάρχουν;» Η συλλογιστική μου έχει ως αφετηρία την πεποίθηση πως οι τίτλοι δεν ταιριάζουν στ...

Η "Συναυλία" του 1988 και ένας... πόθος

Tο Μάϊο του 2010, η Universal, με την άδεια της Frank Sinatra Enterprises LLC αποκαθιστά ολόκληρο το track list της συνεργασίας του Frank Sinatra και του Antonio Carlos Jobim, διανέμοντας στο κοινό το σύνολο των ηχογραφήσεων τους από το... 1967, καθώς και ακόμη τρία τραγούδια που είχαν μείνει στο συρτάρι (περισσότερα εδώ:  https://ppetrakis.blogspot.com/2020/04/frank-sinatra-carlos-jobim.html). O δίσκος τιτλοφορείται  “Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim: The complete Reprise recordings”  και αποκαθιστά μια "αδικία" που συνέχιζε για σαράντα σχεδόν χρόνια.   Παρόμοια περίπτωση αναγέννησης χαμένου υλικού, συναντάμε και στο μέγα (κιθαριστικό) γεγονός που αφορούσε τη σύμπραξη των Paco De Lucia, Al di Meola και John McLaughlin: οι κοινές τους παραστάσεις το 1980, κυκλοφόρησαν σε δίσκο το 1981, με τίτλο "Friday night in San Francisco". Επρόκειτο για την ηχογράφηση της Παρασκευής, 5 Δεκεμβρίου του 1980. Μόλις πέρσι όμως, ο ίδιος ο Meola ανακοίνωσε πως ...

Lawrence of Arabia - Το έπος

Ένα από τα πιο εμβληματικά κείμενα όλων των εποχών, στην δική μου κρίση, παραμένουν οι  «Επτά Στύλοι της Σοφίας» , του Τ. Ε. Lawrence (1888 – 1935), γνωστού και ως  «Λώρενς της Αραβίας» . Στις 900 περίπου σελίδες του βιβλίου  (μια μικρή αναφορά στο βιβλίο,  εδώ ) , ο Ουαλός συγγραφέας καταγράφει την στρατιωτική του δράση ενάντια των Τούρκων στην Μέση Ανατολή, συνεπικουρούμενος από τις νομαδικές φυλές των Αράβων και των Βεδουίνων, που ζούσαν και δρούσαν στην περιοχή. Το βιβλίο έχει μοναδική γραφή, πληρέστατες περιγραφές προσώπων, ιστορικών γεγονότων, τοπίων, καταιγιστική δράση και μια οπτική ματιά που, με μικρές μόνο αλλαγές στο πέρασμα του χρόνου, φωτογραφίζει την Μέση Ανατολή του σήμερα. Ποιος ήταν ο  Lawrence ; Γεννήθηκε στο  Tremadoc  της Βόρειας Ουαλίας το 1888, σπούδασε στην Οξφόρδη κλασικές γλώσσες, αρχαιολογία και μεσαιωνική ιστορία. Στα 21 του ανακαλύπτει τον Αραβικό κόσμο όταν, στα πλαίσια της διατριβής του, διένυσε έν...