Ποιοί αλήθεια οι στυλοβάτες της πατρίδας μας; Είναι οι άνθρωποι της πολιτικής; Οι άνθρωποι των Τεχνών; Ή μήπως οι απλοί, καθημερινοί άνθρωποι;
Ποτέ μου δεν συμπάθησα τους εκφραστές της πολιτικής – πέραν ελαχίστων εξαιρέσεων, το υπόλοιπο κομμάτι μου προκαλεί μια αποστροφή, κυρίως για την έμμονη τάση του να αλλάζει συνεχώς αποχρώσεις, στην αγωνία του να αποκομίσει οφέλη. Ας αφήσουμε στην Ιστορία αυτή την κρίση.
Αντιθέτως οι άνθρωποι των Τεχνών παρέμεναν πάντοτε σταθεροί στις πεποιθήσεις τους. Παρά τις πολλές παραφωνίες και τον χαρτοπόλεμο που μας χόρτασαν οι αυτόκλιτοι κατά καιρούς εκφραστές της, υπήρξαν άνθρωποι που με τον λόγο τους οραματίστηκαν μια άλλη Ελλάδα. Ο Οδυσσέας Ελύτης, αποτελεί κατ’ εμέ το ύψιστο παράδειγμα.
“Την πατρίδα του ομοιώθηκε” , μεγαλώνοντας αναμέσα στο γαλάζιο της θάλασσας και το απότομο των βράχων. Ο Ελύτης έζησε την χώρα του και την αγάπησε με όλη την δύναμη της ψυχής του.
Ουδέποτε έκανε πίσω στην αξία της Ελληνικότητας, την οποία θεωρούσε εφόδιο για την αντιμετώπιση της επερχόμενης ευρωπαϊκής ένωσης και την παγκοσμιοποίηση. Δυστυχώς δεν εισακούσθη…
Το πλέον ολοκληρωμένο έργο του είναι το “Άξιον Εστί” , ένα έργο – καθρέφτισμα της ιστορίας της πατρίδας μας. Το έργο οφείλει πολλά στην μουσική επένδυση του Μίκη Θεοδωράκη, καθώς πέρασε (και εξακολουθεί βεβαίως) να “περνά” στον κόσμο, γνωρίζοντας ευρύτατη αποδοχή. Διακρίνεται όμως λόγω των νοημάτων που εσωκλείει.
Στο “Άξιον Εστί” (εκδόσεις Ίκαρος) ο Ελύτης μιλά για την Γένεση, τα Πάθη και το Δοξαστικό της Ελλάδας. Με μια ροή που ακολουθεί αυτήν της Θείας Λειτουργίας, ο Ελύτης συνδιάζει την γλώσσα, την ελληνική γλώσσα και την ακατάληπτη συνέχεια της στους αιώνες με την πίστη. Ξετυλίγει το κουβάρι της Ιστορίας μας πάνω σε σταθερές τις οποίες θεωρεί αντιπροσωπευτικές της ύπαρξης μας, και χτίζει με τον τρόπο αυτό το οικοδόμημα της. Το “Άξιον Εστί” παραμένει διδακτικό στην κάθε του λέξη. Εστιάζει στην ουσία της ζωής. Απορρίπτει κάθε τι άηθες, αναδεικνύει και εξυμνεί τον βαθύτερο ελληνικό ψυχισμό. Δεν μαγεύεται από κάθε τι λαμπερό, δεν σαγηνεύεται από τον πλούτο και την ευκολία. Δεν πλανάται στο ερώτημα “Δύση ή Ανατολή;” – επιλέγει να σταθεί στο σταυροδρόμι τους, ακριβώς γιατί η ιστορία της πατρίδας του δίνει αυτό το προνόμο. Και το διακυρήττει συνεχώς. Δεν είναι υπερβολή που χαρακτηρίζεται ώς εθνικό έργο – υπερβολή είναι που δεν αντιμετωπίστηκε ως τέτοιο.
Στο πρόσφατο βιβλίο “Συν τοις άλλοις” (εκδόσεις Ύψιλον / βιβλία), αναλύεται μέσα από την αναδημοσίευση 37 συνεντεύξεων του δημιουργού ο τρόπος σκέψης του. Ο ποιητής μαρτυρά την αγάπη του για τον τόπο του, αγωνία για τα ιδανικά που απολέσαμε και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την πιθανότητα να παρασυρθούμε από την ευτέλεια της σύγχρονης εποχής. Μπροστά στις προκλήσεις αντιτάσσει την ευγένεια και την ποιότητα του Έλληνα.
Ένα έξοχο πεζό – δοκίμιο του αποτελούν “Τα δημόσια και ιδιωτικά” (εκδόσεις Ίκαρος) – μια αναφορά του ποιητή σε κάθε τι ελληνικό, μια εξύψωση του ήθους της ελληνικής γης και την επήρρειας της πάνω στους απλούς ανθρώπους. Κρίμα που αυτό το κείμενο δεν διδάσκεται στα σχολεία.
Ο Οδυσσέας Ελύτης είναι ανεξάντλητος. Και σίγουρα δεν εξαντλείται σε αυτήν την ελάχιστη αναφορά. Ας με συγχωρέσουν όποιοι θεωρούν πως αδίκησα κάποιο από τα γραπτά του που δεν αναφέρεται εδώ.
Ευτυχώς υπάρχει πληθώρα εκδόσεων των γραπτών του για αυτούς που αγωνιούν για ένα καλύτερο εαυτό. Και αν υπάρχουν κάποιοι που αμφιβάλλουν ή αγνοούν, ο ποιητής έχει την απάντηση: “Λάμπει μέσα μου κείνο πού αγνοώ. Μα ωστόσο λάμπει”. (από “Τα ελεγεία της Οξώπετρας”, εκδόσεις Ίκαρος)
Πρώτη δημοσίευση: BOOKLOVER’S BLOG / Books.gr by Eleftheroudakis
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου