Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η "Συναυλία" του 1988 και ένας... πόθος



Tο Μάϊο του 2010, η Universal, με την άδεια της Frank Sinatra Enterprises LLC αποκαθιστά ολόκληρο το track list της συνεργασίας του Frank Sinatra και του Antonio Carlos Jobim, διανέμοντας στο κοινό το σύνολο των ηχογραφήσεων τους από το... 1967, καθώς και ακόμη τρία τραγούδια που είχαν μείνει στο συρτάρι (περισσότερα εδώ: https://ppetrakis.blogspot.com/2020/04/frank-sinatra-carlos-jobim.html).

O δίσκος τιτλοφορείται “Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim: The complete Reprise recordings” και αποκαθιστά μια "αδικία" που συνέχιζε για σαράντα σχεδόν χρόνια.

 

Παρόμοια περίπτωση αναγέννησης χαμένου υλικού, συναντάμε και στο μέγα (κιθαριστικό) γεγονός που αφορούσε τη σύμπραξη των Paco De Lucia, Al di Meola και John McLaughlin: οι κοινές τους παραστάσεις το 1980, κυκλοφόρησαν σε δίσκο το 1981, με τίτλο "Friday night in San Francisco". Επρόκειτο για την ηχογράφηση της Παρασκευής, 5 Δεκεμβρίου του 1980. Μόλις πέρσι όμως, ο ίδιος ο Meola ανακοίνωσε πως βρέθηκε ηχογράφηση των τριών από τον ίδιο κύκλο παραστάσεων - και τι καλύτερο ώστε το χαμένο υλικό να υποστεί ένα τεχνικό φρεσκάρισμα και να κυκλοφορήσει 40 ολόκληρα χρόνια μετά...

 

Οι ανωτέρω αναφορές ήρθαν στο μυαλό όταν, σκαλίζοντας πρόσφατα το μουσικό αρχειακό μου υλικό, έπεσα πάνω σε ένα δίσκο που, κυριολεκτικά, στιγμάτισε, τη μουσική μου εφηβεία: τη "Συναυλία" του Σταύρου Ξαρχάκου 

(περισσότερα εδώ: https://www.georgedalaras.com/album/stavros-xarhakos-synavlia

 

 

Τον δίσκο τον πρωτοανακάλυψα το 1990 μέσω ενός φίλου, που μου δάνεισε να γράψω σε κασέτα την έκδοση του cd. Η λίστα των τραγουδιών ήταν η ακόλουθη:

  1. Γ. Νταλάρας – Μάνα μου Ελλάς
  2. Δ. Γαλάνη – Το δίχτυ (https://www.youtube.com/watch?v=swWHMgQJo-U
  3. Γ. Νταλάρας – Στου Θωμά (https://www.youtube.com/watch?v=iLunfj-RNTU)
  4. Δ. Γαλάνη – Μπουρνοβαλιά (https://www.youtube.com/watch?v=AMSc0Wjv7sA)
  5. Δ. Γαλάνη – Το πρακτορείο
  6. Γ. Νταλάρας – Τα παιδιά της Άμυνας (https://www.youtube.com/watch?v=2zAMXZKmqCE)
  7. Γ. Νταλάρας – Ιμιτλερίμ 
  8. Γ. Νταλάρας – Στου Θωμά
  9. Δ. Γαλάνη – Να με θυμάσαι
  10. Γ. Νταλάρας – Είν' αρρώστια τα τραγούδια
  11. Γ. Νταλάρας – Ήτανε μια φορά
  12. Δ. Γαλάνη – Χάθηκε το φεγγάρι
  13. Γ. Νταλάρας – Ο μαύρος ήλιος

 

Ο δίσκος δε χωρούσε σε μια 60λεπτη κασέτα (72 λεπτά η διάρκεια του cd), έτσι έγιναν στην αρχή κάποιες επιλογές: κάποια τραγούδια έμειναν έξω (συγκεκριμένα της Γαλάνη...). Έπειτα, έγιναν δεύτερες σκέψεις, ξαναδανείστηκα το cd και επιλέχθηκε μια άλλη κασέτα που να χωρά το σύνολο της ηχογράφησης. Και πάλι όμως, το ποιοτικό αποτέλεσμα ήταν υποδεέστερο του cd, αφού οι απλές κασέτες που κυκλοφορούσαν σε 74λεπτες διαμορφώσεις ήταν κατώτερες σε τεχνικά χαρακτηριστικά (και απόδοσης) εκείνων του χρωμίου. Αδιέξοδο... το δε κόστος του cd εκείνη την εποχή ήταν απαγορευτικό για έναν δεκάχρονο - γύρω στις 7000 δρχ - και έτσι, δανείστηκα εκ νέου το cd (τρίτη φορά!...) και οι εγγραφές μοιράστηκαν σε 2 κασέτες.

 

Και ενώ είχα ησυχάσει με την αποτύπωση του δίσκου, τόσο στο φορέα του ήχου όσο και στο.. μουσικό μου σκληρό δίσκο, ήρθε μια ανατροπή δυο χρόνια μετά: συγγενικό μου πρόσωπο είχε στην κατοχή του την επίσημη ηχογράφηση σε δυο κασέτες, οι οποίες περιείχαν επιπλέον τραγούδια:

 

1η κασέτα:

  1. Γ. Νταλάρας – Μάνα μου Ελλάς 
  2. Δ. Γαλάνη – Το δίχτυ
  3. Γ. Νταλάρας – Στου Θωμά
  4. Δ. Γαλάνη – Μπουρνοβαλιά
  5. Δ. Γαλάνη – Το πρακτορείο
  6. Γ. Νταλάρας – Τα παιδιά της Άμυνας
  7. Γ. Νταλάρας – Ιμιτλερίμ 
  8. Γ. Νταλάρας – Στου Θωμά

2η κασέτα (με μαύρο χρώμα οι επιπλέον προσθήκες):

 

  1. Γ Νταλάρας - Σαββατόβραδο στην Καισαριανή (https://www.youtube.com/watch?v=HxDPnuMZUzQ)
  2. Δ Γαλάνη – Να με θυμάσαι
  3. Γ Νταλάρας – Είν' αρρώστια τα τραγούδια
  4. Δ Γαλάνη – Βαρκαρόλα
  5. Γ Νταλάρας – Ήτανε μια φορά
  6. Δ Γαλάνη – Χάθηκε το φεγγάρι
  7. Γ Νταλάρας – Η νύχτα
  8. Δ Γαλάνη – Ένα πρωινό
  9. Δ Γαλάνη – Αγάπη αγάπη 
  10. Γ Νταλάρας – Ο μαύρος ήλιος

Όπως ήταν φυσικό, προέκυψε καινούριο αδιέξοδο και νέοι προβληματισμοί. Και δεύτερη απόπειρα αποτύπωσης, που κατέληξε σε μια καινούρια καταχώρηση.

 

Χρόνια πολλά αργότερα και όταν άρχισα να συναναστρέφομαι με πιο έμπειρους συλλέκτες του υλικού του Νταλάρα μέσα από το ανεπίσημο forum του τραγουδιστή http://www.dalaras.com/forum/index.php ανακάλυψα πως η συναυλία είχε μεταδοθεί από την ΕΡΤ και είχαν προβληθεί επιπλέον τραγούδια:

 

  1. Δ Γαλάνη - Μάτια μπλε (https://www.youtube.com/watch?v=mDy70eViwKc)
  2. Δ Γαλάνη - Βάλε τον ήλιο σύνορο
  3. Γ Νταλάρας - Κλάψτε ουρανοί κι αστέρια
  4. Γ Νταλάρας - Βάλε κι άλλο πιάτο στο τραπέζι
  5. Γ Νταλάρας - Έξω φυσάει και βρέχει
  6. Γ Νταλάρας - Από βυθό σ' άλλο βυθό

Ήταν επόμενο αυτή η συναυλία να αρχίσει να με στοιχειώνει... κάθε που νόμιζα πως την είχα ανακαλύψει και εντυπώσει στο (μουσικό μου) υποσυνείδητό, ερχόταν μια νέα έκπληξη για να με αναστατώσει. Δεν είναι τυχαίο που σήμερα, πέραν της επίσημης κυκλοφορίας σε cd, έχω δημιουργήσει τρεις (!) ακόμη εκδοχές με τα επισήμως και μη ακυκλοφόρητα τραγούδια...

 

Δεν ξέρω ποιον - ποιους ενδιαφέρουν σήμερα αυτές οι καταγραφές... μάλλον ούτε τους ίδιους τους συντελεστές, αφού, 35 χρόνια μετά ουδείς ασχολήθηκε να ενσκήψει σε αυτό το υλικό και να αποκαταστήσει την "αδικία"  που συντελέστηκε όταν το διπλό lp έγινε ένα κουτσουρεμένο cd...

Νομίζω ότι αξίζει να γίνει η αποκατάσταση του υλικού για τους ακόλουθους λόγους:

 


1. η παρουσία του Ξαρχάκου: ο συνθέτης, ο ενορχηστρωτής - ένας μάγος επί σκηνής, που, βλέποντας κανείς τα βίντεο που παραπέμπονται παραπάνω, αντιλαμβάνεται πως συμμετέχει ισότιμα με τους τραγουδιστές: οι κινήσεις του, οι εκφράσεις του είναι η πεμπτουσία της συναυλίας - και οι συντελεστές μουσικοί και τραγουδιστές τον κοιτούν στα ματιά για να παίξουν και να τραγουδήσουν μια νότα. Χαρακτηριστική στιγμή το πως διευθύνει την ορχήστρα στο κλείσιμο του τραγουδιού τα "Τα παιδιά της Άμυνας": οι δυο πρώτες κινήσεις του κοφτερές σα μαχαίρι και η τρίτη στο φινάλε ομοιάζει με την κίνηση ενός κύματος που σκάει στα βράχια. Μοναδικό!

 


Εντύπωση επίσης προξενεί το σημείωμα του συνθέτη στο δίσκο, όπου επιλέγει να χαιρετήσει τους ακροατές με το ΙΓ' κεφάλαιο από την Α' προς Κορινθίους επιστολή του Αποστόλου Παύλου:





2. η ορχήστρα: τα 22 άτομα επί σκηνής δεν αποτελούν μια λαϊκή ορχήστρα αλλά... μισή κλασική! Και όμως, δεν είναι υπερβολή ο αριθμός τους - προσέχοντας τα βίντεο της ΕΡΤ, θα διαπιστώσει ο ακροατής πως ο κάθε μουσικός βάζει το δικό του λιθαράκι για να δοθεί αυτό το αποτέλεσμα. Και αυτό οφείλεται στην ενορχηστρωτική δουλειά του συνθέτη, που δίνει χρονική αξία στην παύση και απλώνει τις νότες για να μεταδώσει στον ακροατή το συναίσθημα των τραγουδιών:  τα μπουζούκια δεν φλυαρούν, παίζουν αυτό ακριβώς που χρειάζεται, με τον τρόπο και το ύφος που αρμόζει στα τραγούδια. Οι κιθάρες κεντάνε το ρυθμό (τα "Μάτια μπλε" ή το "Βάλε κι άλλο πιάτο στο τραπέζι" είναι χαρακτηριστικότατα δείγματα). Μεγαλειώδες το ταξίμι του Αριστείδη Μόσχου με το σαντούρι στο "Ιμιτλερίμ" - νομίζεις πως βλέπεις μπροστά σου την ανατολή του ηλίου μέσα από ένα αιγαιοπελαγίτικο κάδρο. Τρία (!) σαντούρια κρατάνε ίσο στην εισαγωγή του "Μάνα μου Ελλάς" και εσύ ανατριχιάζεις στην ιδέα στο πώς ακουγόταν αυτό το πάντρεμα επί σκηνής.  Στο δίσκο ακόμη σώθηκε το νιαβέντ ταξίμι του Μαυρόπουλου στο "Δίχτυ" (τετράχορδο γαρ), το χιτζάμ ταξίμι του αείμνηστου Χρήστου Κωνσταντίνου στη "Μπουρνοβαλιά" με τη ντρόμπρα και το λιτό αλλά πληρέστατο σαμπαχ ταξίμι στο "Χάθηκε το φεγγάρι" , το ταξίμι του Νταλάρα στον "Θωμά" και αυτό του Στέφανου Στεφανόπουλου στο "Ειν'  αρρώστια τα τραγούδια", όπου τηλεοπτικά το απολαμβάνουν όλοι επί σκηνής.  Είναι και οι ατελείωτες απαντήσεις που κάνει ο Κουλαξίζης με το ακορντεόν του στο "Δίχτυ". Δεξιοτεχνία και μια παικτική αντίληψη που έχει εκλείψει και δεν ακούμε πλέον... 

Θα μπορούσα να αναλωθώ σε πολλά ακόμη στιγμιότυπα, αλλά το αποφεύγω για λόγους οικονομίας χρόνου. Στις κατά τόπους αναφορές βίντεο πάντως υπάρχουν πολλά χαρακτηριστικά αποσπάσματα.

 

Για την ιστορία, οι μουσικοί ήταν οι ακόλουθοι:

 

Μάκης Μαυρόπουλος: μπουζούκι

Χρήστος Κωνσταντίνου: μπουζούκι & ντόμπρα

Χρήστος Ζέρβας, Νίκος Σαμπαζιώτης, Γιώργος Κόκκινος, Γιώργος Νταλάρας: κιθάρα

Νίκος Τσεσμελής: κλασικό μπάσο

Γιώργος Ζηκογιάννης: ηλεκτρικό μπάσο

Πλούταρχος Ρεμπούτσικας: τσέλο

Στέφανος Στεφανόπουλος: πνευστά

Νίκος Ζέρβας: keyboards

Γιάννης Ζερβίδης: πιάνο

Στέφανος Ζάρλας: ντραμς,κρουστά

Αριστείδης Μόσχος, Ελένη Φίλιππα, Γιάννης Κοροβέσης: σαντούρι

Λάζαρος Κουλαξίζης: ακκορντεόν

Γιώργος Μαγκλάρας: βιολί

Νίκος Σαραγούδας, Μανώλης Μπουρνιάς: ούτι

Μανώλης Καραντίνης: μπαγλαμά

Κλεάνθης Τσακνάκης: τζουρά

Σπύρος Γλένης: τραμπούκα


Δεύτερες φωνές έκανε η πρωτοεμφανιζόμενη τόε Ελένη Τσαλιγοπούλου. 


 

3. οι τραγουδιστές: ο Νταλάρας θαρρώ πως βρίσκεται στο αποκορύφωμα της φωνητικής του ερμηνείας, γιατί βρίσκεται στο χρονικό σημείο που συναντάται η νεότητα της ηλικίας του (το 1988 είναι μόλις 39 ετών) με την ωριμότητα της φωνής του. Και ο Ξαρχάκος, αναγνωρίζοντας τις δυνατότητες του, τον "ξεζουμίζει", χαρίζοντάς μας ερμηνείες όπως το "Ιμιτλερίμ", τον "Μαύρο ήλιο", την κορώνα του "Θωμά" (Σι ύφεση για τους γνώστες, που αποτελεί και μουσικό ταβάνι στην τραγουδιστική - δισκογραφική του καριέρα). Πρωταγωνιστής και στα δυο θεματικά μέρη του δίσκου. 




Η Γαλάνη από τη μεριά της δίνει μια άλλη χροιά κυρίως στα τραγούδια του δεύτερου μέρους. Η θεατρικότητα της φωνής και η Χατζιδακική ιδιοσυγκρασία της, της επιτρέπουν να τα προσεγγίσει με το δικό της τρόπο. Ο Ξαρχάκος της δίνει το βήμα και τα εργαλεία και αυτή αξιοποιεί την ευκαιρία στο έπακρο: "Ένα πρωινό", "Βαρκαρόλα", "Να με θυμάσαι", "Χάθηκε το φεγγάρι" ίσως οι καλύτερες  της στιγμές.

 



4. τα τραγούδια: η "Καισαριανή" ακούγεται για πρώτη φορά ολόκληρη, με τον τρίτο στίχο που είχε γράψει ο Λευτέρης Παπαδόπουλος το 1965 αλλά κόπηκε από τη λογοκρισία της εποχής. Ο Νταλάρας περιλαμβάνει το τραγούδι την πλήρη του μορφή στις αφιερωματικές παραστάσεις του για τον Λευτέρη Παπαδόπουλο στο ΜΜΑ το 2006, αναπληρώνοντας εν μέρει την απώλεια της ηχογράφησης του 1988.

Ακόμη, είναι τα τραγούδια που έδειξε η ΕΡΤ και έμειναν στην αφάνεια. Και ποιος ξέρει αν υπήρχαν και άλλα τραγούδια που... κόπηκαν και αυτά λόγω χρονικών περιορισμών στην τηλεοπτική μετάδοση.

Ακόμη, ερώτημα παραμένει ποια ήταν η αρχική λίστα των τραγουδιών και η σειρά που αυτά παίχτηκαν... και επίσης, ερώτημα μεγάλο παραμένει το κατά πόσο επεξεργάστηκαν οι συντελεστές αυτά τα τραγούδια στο στούντιο, αφού η μοναδικότητα της συναυλίας (4 Μαΐου 1988 στο Παλλάς) δεν δικαιολογεί κάποιες χτυπητές διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στο ηχητικό αποτέλεσμα του τηλεοπτικού αρχείου με αυτό του δίσκου...


Για την ιστορία, η συναυλία πραγματοποιήθηκε στο θέατρο Παλλάς στις 4 Μαΐου 1988. Στο πρώτο μέρος ακούστηκαν διάφορα τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου έως τη μέχρι τότε δισκογραφική του πορεία, ενώ στο δεύτερο ακούστηκαν τραγούδια από την ταινία «Ρεμπέτικο», σε στίχους του Κώστα Φέρρη.



Πηγή συντελεστών: https://www.georgedalaras.com/album/stavros-xarhakos-synavlia

 


Σχόλια

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των άρθρων από άλλες ιστοσελίδες, δίχως την άδεια του συντάκτη.

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αντώνης Βαρδής - μουσική γεωγραφία

Με τον όρο "Μουσική γεωγραφία", σημαίνει πως επιχειρείται να χαρτογραφηθεί η μουσική υπόσταση ενός καλλιτέχνη μουσικού και, ει δυνατόν, να οριστούν τα πέρατα της δημιουργικότητάς του. Δεν γνωρίζω αν κατάφερα να βρω τις σωστές συντεταγμένες. Άλλωστε, οι απόπειρες αυτές, κρύβουν μια υποκειμενικότητα που, ενίοτε, βρίσκεται (ή κινδυνεύει να βρεθεί) εκτός εποχής. Αλλά πάλι, αν κάτι χαρακτηρίζει τα έργα στις εποχές, είναι αυτό: η ανακολουθία με τον τρέχοντα καιρό τους. Το μόνο, θαρρώ, που είναι διακριτό, είναι το γνήσιο του κινήτρου. Και για τον Αντώνη Βαρδή, το ερέθισμα είναι πάντοτε ειλικρινές. Υπάρχουν περιπτώσεις ανθρώπων που «γράφουν» στη μνήμη μας με έναν ανεξήγητο τρόπο. Στο γιατί αυτής της διαδικασίας, η επίκληση του  αυθόρμητου συναισθηματισμού  ως απάντηση, θα μπορούσε να τερματίσει μονομιάς τη συζήτηση. Στα δικά μου μέτρα όμως, θαρρώ πως αυτή η προσέγγιση είναι πολύ πρόχειρη και επιφανειακή, κυρίως γιατί αγνοεί την ύπαρξη κάποιων διακριτών επιπέδων αυτού του συναισθηματι

Γιώργος Νταλάρας: Πρώτα μουσικός

Φωτό από τις πρόβες για το αφιέρωμα στον Απ. Καλδάρα- Νάουσα, 5/9/12   Η πρώτη φορά που συνάντησα από κοντά τον  Γιώργο Νταλάρα , ήταν το  2004  στη Θεσσαλονίκη , στα παρασκήνια των... αφιερωματικών του παραστάσεων για τον  Β .  Τσιτσάνη . Περίμενα υπομονετικά τη σειρά μου, καθώς υπήρχαν πολλοί μπροστά μου που ήθελαν να του μιλήσουν. Όσο περνούσε η ώρα, μπορούσα να διακρίνω τους διαλόγους. Οι περισσότεροι, τον επαινούσαν για την φωνή του και την αποδοτικότητα της, εκφράζοντας πλήθος εγκωμίων, φέρνοντάς τον έτσι σε αμηχανία. Όταν ήρθε η σειρά μου, του έδωσα να μου υπογράψει το πρόγραμμα των παραστάσεων. Τότε, του είπα κάτι σχετικό με την  κιθάρα του . Εξεπλάγη και με ρώτησε αν είμαι μουσικός. Του ανέφερα πως είμαι  κιθαρίστας . Έδειξε ενδιαφέρον και ξεκίνησε μια σύντομη συζήτηση περί μουσικών οργάνων, που κατέληξε στην προτροπή «συνέχισε το, μην σταματήσεις». Φυσικά, δεν σκόπευα να σταματήσω... Εκείνο όμως που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, μετά την  πρώτη μου επαφή 

Γιώργος Νταλάρας: Ανάγνωσμα κιθαριστικής πορείας - μια μισοτελειωμένη καταγραφή.

       Η ακόλουθη απόπειρα, αποτελεί το αποτέλεσμα της θέλησης μου να καταγραφεί μια ακολουθία αναμνήσεων, που αφορά το μουσικό κόσμο ενός μουσικού. Το ερώτημα «με τι κιθάρες παίζει ο Νταλάρας;»  μπορεί να απαντηθεί αρκετά ικανοποιητικά, αν θεωρηθεί πως, ό,τι μας έχει δείξει όλα αυτά τα χρόνια σε φωτογραφικά ή τηλεοπτικά στιγμιότυπα, αποτελεί ένα μεγάλο μέρος της πλούσιας συλλογής του. Θα μπορούσα να αναλωθώ σε εικασίες ή σε φήμες, για να φορτώσω και άλλα μοντέλα στη συλλογή του, τα οποία, για διάφορους λόγους, απέφυγε να μας δείξει. Για παράδειγμα, μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν για το αν μια κιθάρα που βρίσκεται πίσω του καθώς παίζει σε ένα στούντιο είναι δική του ή αν εμφανιζόμενος κάπου έκτακτα με ένα άγνωστο, για εμένα, όργανο, αποτελεί προϊόν δικής του συλλογής.       Αν λοιπόν το ερώτημα «με τι κιθάρες παίζει» μπορεί να απαντηθεί με μεγάλη ασφάλεια,  το ερώτημα «πόσες κιθάρες έχει;» δε μπορεί να απαντηθεί με την ίδια σιγουριά. Και αυτό γιατί χρειάζεται και η δική του συμβολή

Live at the Acropolis - «για τους Θεούς»

«Αν η θέληση σου, σου προτάσσει ένα δρόμο, ενώ ο κόσμος ακολουθεί τον αντίθετο, τότε ακολούθησε το δρόμο που επιθυμείς. Δεν χρειάζεται να ακολουθείς το σωρό, δεν χρειάζεται να υποκύψεις στις ορέξεις του». Με αυτά τα πατρικά διδάγματα ο  Yanni   πορεύτηκε στη ζωή. Πεισματικά, έβαλε το κεφάλι κάτω και δούλεψε, κατακτώντας την υψηλότερη για αυτόν κορυφή. Μια κορυφή που, μπορεί για τον ίδιο να σήμαινε το τέλος ενός επίπονου δρόμου, σηματοδοτούσε όμως την αρχή μιας νέας και ακόμη συναρπαστικότερης πορείας.  Η ιδέα      Για τον  Yanni , το δικό του όνειρο ζωής, ήταν το να παίξει στο Ηρώδειο. Η αίγλη του θεάτρου, ο Παρθενώνας, που μοιάζει να κρέμεται στην άκρη του Ιερού βράχου και η ιστορία του χώρου, καθιστούν την παρουσία στο ιστορικό Ωδείο μια αξεπέραστη εμπειρία. Μορφές παγκόσμιου βεληνεκούς έχουν σταθεί στο Ηρώδειο:  Fairuz ,  Sinatra ,  Karajan, Κάλλας, για να μην αναφερθούμε και στους εγχώριους καλλιτέχνες . Η χρήση του χώρου αποτελεί ένα παράσημο για κάθε καλλιτέχνη, μια απόδειξη πως
Θανάσης Γιώγλου - Σταύρος Κουγιουμτζής: Άσε με πάλι να σου πω Οι μικρές πολιτείες του Σταύρου Κουγιουμτζή, μέσα από τα μάτια (και την ψυχή) του Θανάση Γιώγλου.     Πάει καιρός (και την εποχή του blog του Ελευθερουδάκη) από τότε που έγραψα για τελευταία φορά για κάποιο βιβλίο. Αφορμή για να σπάσω αυτό το αρνητικό σερί,ή ταν η παρουσίαση, πριν από λίγες ημέρες στη Θεσσαλονίκη, του βιβλίου του Θανάση Γιώγλου «Σταύρος Κουγιουμτζής – Άσε με πάλι να σου πω», που αναφέρεται στον βίο και το έργο του Σταύρου Κουγιουμτζή. Πρόκειται για μια καταγραφή που ο χαρακτηρισμός «πλήρης» ίσως να φαντάζει και ελλιπής. Θα τολμούσα να πω πως όποιος διαθέτει το βιβλίο, είναι σαν να έχει στα χέρια του ολόκληρο το έργο του συνθέτη. Και αυτό είναι μια αρχή για εκείνον που ενδιαφέρεται να ανακαλύψει την πορεία του Κουγιουμτζή στα χρόνια. Το παρόν κείμενο φυσικά και δεν αποσκοπεί στο να προμοτάρει το βιβλίο του φίλου Θανάση, γιατί, πολύ απλά… δε μπορεί: πρώτον γιατί το αναγνωστικό κοινό αυτής της συγγραφικής γωνι

Όταν ο Frank Sinatra συνάντησε τον Carlos Jobim

Sinatra & Jobim στο στούντιο (1967) Από τον Γενάρη του 1999, το διεθνές αεροδρόμιο του Ρίο ονομάζεται  “Διεθνές αεροδρόμιο Antonio Carlos Jobim” (GIG), ως φόρος τιμής στον καλλιτέχνη που εφηύρε τη bossa nova.  Από το Μάιο του 2008, ένα Αμερικανικό γραμματόσημο φέρει τη μορφή του Frank Sinatra, τιμώντας έτσι τον πλέον ολοκληρωμένο καλλιτέχνη του περασμένου αιώνα. Πώς θα μπορούσαμε να συνδέσουμε αυτά τα δυο γεγονότα; Ένα γραμματόσημο επιτρέπει σε ένα γράμμα ή ένα δώρο για να ταξιδέψει από τη μία άκρη του κόσμου στην άλλη, αλλά η αποστολή προϋποθέτει την αξιοποίηση του εναέριου μέσου μεταφοράς, που θα εξασφαλίζει την παγκοσμιότητα της αποστολής. Αν λοιπόν η φωνή του Sinatra αποτελεί το διαβατήριο για να εισέλθει κάποιος στον μουσικό του κόσμο, τότε σίγουρα η μουσική του Jobim, αποτελεί τον καλύτερο τρόπο για να ταξιδέψει αυτός ο ήχος στα πέρατα του κόσμου. Θα χρειαστεί να γυρίσουμε πίσω στο χρόνο 49 ολόκληρα χρόνια, για να δούμε την συνάντηση αυτών των δυο ξεχ

Βαγγέλης Κορακάκης - Ο ευγενής φιλόσοφος

  Βαγγέλης Κορακάκης – Ο «ευγενής» φιλόσοφος Πολλοί ίσως απορήσουν με τον τίτλο του άρθρου ή ακόμη και να σπεύσουν να κρίνουν την εν λόγω παρομοίωση ως υπερβολική ή άστοχη. «Τι σχέση έχει η ευγένεια με τη φιλοσοφία» θα αναρωτηθεί κάποιος ή «γιατί θα πρέπει ένας φιλόσοφος να είναι απαραίτητα και ευγενής; Και από την άλλη, τι ορίζεται εν τέλει ως φιλοσοφία και τι ως ευγένεια;» ταβέρνα "Γεντί", Θεσσαλονίκη, 16/9/2022 «Μη μιλάς μες στη μιζέρια περί ήθους και τιμής» έλεγε ο Άκης Πάνου στο «Φέρε» που ερμήνευσε ο Γιώργος Νταλάρας το 1982. Και, αναλογιζόμενοι σε βάθος την αλήθεια αυτής της κουβέντας, αυτομάτως κλονίζονται μέσα μας οι επιταγές που πορεύουν τις κοινωνίες μας στα χρόνια. Το ερώτημα του αναγνώστη τώρα αλλάζει: «Επομένως δεν έχουν αντίκρισμα οι ορολογίες, δεν υφίστανται αξίες; Και αν ναι, τότε πως μπορείς να αποκαλείς κάποιον ευγενή ή φιλόσοφο, εφόσον αυτές οι αξίες δεν υπάρχουν;» Η συλλογιστική μου έχει ως αφετηρία την πεποίθηση πως οι τίτλοι δεν ταιριάζουν στ

Lawrence of Arabia - Το έπος

Ένα από τα πιο εμβληματικά κείμενα όλων των εποχών, στην δική μου κρίση, παραμένουν οι  «Επτά Στύλοι της Σοφίας» , του Τ. Ε. Lawrence (1888 – 1935), γνωστού και ως  «Λώρενς της Αραβίας» . Στις 900 περίπου σελίδες του βιβλίου  (μια μικρή αναφορά στο βιβλίο,  εδώ ) , ο Ουαλός συγγραφέας καταγράφει την στρατιωτική του δράση ενάντια των Τούρκων στην Μέση Ανατολή, συνεπικουρούμενος από τις νομαδικές φυλές των Αράβων και των Βεδουίνων, που ζούσαν και δρούσαν στην περιοχή. Το βιβλίο έχει μοναδική γραφή, πληρέστατες περιγραφές προσώπων, ιστορικών γεγονότων, τοπίων, καταιγιστική δράση και μια οπτική ματιά που, με μικρές μόνο αλλαγές στο πέρασμα του χρόνου, φωτογραφίζει την Μέση Ανατολή του σήμερα. Ποιος ήταν ο  Lawrence ; Γεννήθηκε στο  Tremadoc  της Βόρειας Ουαλίας το 1888, σπούδασε στην Οξφόρδη κλασικές γλώσσες, αρχαιολογία και μεσαιωνική ιστορία. Στα 21 του ανακαλύπτει τον Αραβικό κόσμο όταν, στα πλαίσια της διατριβής του, διένυσε ένα ταξίδι 1800 χιλιομέτρων στη Συρί

Yanni - Tribute

Το 1997 αποτέλεσε τόσο για την Ινδία όσο και για την Κίνα ένα έτος – ορόσημο: η μεν Ινδία, ένα έθνος νέο αλλά με πανάρχαια κουλτούρα και ιστορία, γιόρταζε την 50η επέτειο της ανεξαρτησίας της από την Βρετανική κυριαρχία, η δε Κίνα, επανένταξε στα εδάφη της το Χονγκ – Κονγκ, που ήταν Βρετανική αποικία για 155 ολόκληρα χρόνια. Το 1997 όμως, αποτελεί και ένα έτος – σταθμό για τον ελληνικής καταγωγής μουσικοσυνθέτη Yanni (Γιάννης Χρυσομάλλης κατά το ελληνικότερο), ο οποίος, μετά την παγκόσμια επιτυχία του άλμπουμ « Live at the Acropolis » το 1993, επιλέγει να εμφανιστεί σε αυτές τις δυο χώρες και να συνδράμει με την μουσική του στις εορταστικές εκδηλώσεις. Με μια ορχήστρα 45 μουσικών, κάθε εθνικότητας και χρώματος, ο Yanni συνθέτει νέες μουσικές και εμφανίζεται στο μνημειώδες Taj Mahal στο Agra της Ινδίας και στην Απαγορευμένη Πόλη του Πεκίνου, κερδίζοντας έτσι τον τίτλο του πρώτου καλλιτέχνη που παίζει σε αυτά τα δυο μέρη. Το πρωτότυπο του εγχειρήματος ίσως να οφείλεται και σε μια παθητι